Closier, Manon (2023) Optimisme en sociaal functioneren bij kinderen van 6 en 7 jaar oud. Bachelor thesis, Psychology.
Text
ManonClosier-s3446700-Bachelorthese.pdf Restricted to Registered users only Download (663kB) |
Abstract
Er is een samenhang gevonden tussen optimisme en sociaal functioneren bij volwassenen en adolescenten. Er zijn aanwijzingen dat optimisten minder pesten, minder gepest worden en meer sociaal geaccepteerd zijn in vergelijking met pessimisten. Voorafgaand aan deze bachelorscriptie was nog niet onderzocht of dit ook het geval is voor jonge kinderen. Optimisme kan wellicht als bescherming dienen tegen pesten, gepest worden en sociale afwijzing. In deze bachelorscriptie heb ik onderzocht of er een verband is tussen optimisme en sociaal functioneren bij kinderen van 6 en 7 jaar oud. Er is gebruik gemaakt van data uit een pilotonderzoek bij kinderen van groep 2 en 3 van basisscholen in Noord-Nederland (N= 78). De Youth Life Orientation Test (YLOT) werd gebruikt om optimisme te meten en werd aangepast aan de behoeften van 6- en 7-jarige kinderen. De YLOT werd mondeling afgenomen, het aantal items werd verminderd en ze werden vereenvoudigd. De leerkrachten vulden een vragenlijst in die werd gebruikt in de Quebec Newborn Twin Study om het sociale functioneren van de kinderen te meten. In tegenstelling tot wat er werd verwacht, werd er geen statistisch significante samenhang gevonden tussen optimisme en sociaal functioneren. Dit suggereert dat er geen verband is tussen optimisme en sociaal functioneren bij kinderen van 6 en 7 jaar oud. Er werd een voorzichtige indicatie gevonden voor een verband tussen optimisme en gepest worden. Het is mogelijk dat de verwachte resultaten niet werden gevonden omdat de meetinstrumenten niet optimaal waren.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Vrijen, C. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 17 Jan 2023 12:50 |
Last Modified: | 17 Jan 2023 12:50 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1541 |
Actions (login required)
View Item |