Javascript must be enabled for the correct page display

Optimisme in Relatie tot Angst en Depressie bij Kinderen van 6-7 Jaar

Wijngaarden, Hannah van (2023) Optimisme in Relatie tot Angst en Depressie bij Kinderen van 6-7 Jaar. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Bachelor scriptie-H.M. van Wijngaarden-S3754340 (2).pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Verschillende onderzoeken geven aan dat optimistische adolescenten en volwassenen minder vaak last hebben van angst en depressie. Of dit ook het geval is bij kinderen, is tot op heden nog niet onderzocht. Wegens het veelvuldig voorkomen van angst en depressie bij kinderen is het belangrijk dat dit verband ook bij deze jonge groep wordt onderzocht. Als blijkt dat optimisme op jonge leeftijd gepaard gaat met minder angst en depressie, kan dit leiden tot vervolgonderzoek naar interventies die mogelijk angst en depressie kunnen voorkomen. In deze bachelor scriptie is dit verband nader onderzocht bij kinderen van 6-7 jaar. Hierbij was de verwachting dat wanneer kinderen optimistischer zijn, zij minder vaak last hebben van angst en depressie. Er werd gebruik gemaakt van data uit een pilotonderzoek onder kinderen van groep 2 en 3 van 7 reguliere basisscholen uit Nederland (N = 74). Optimisme werd hierin gemeten aan de hand van de verkorte versie van de Youth Life Orientation Test (YLOT). Voorafgaand aan het onderzoek werden enkele vragen uit deze lijst verwijderd omdat deze te lang of te moeilijk waren voor de leeftijd van 6-7 jaar. Angst en depressie werd gemeten aan de hand van één item uit de Teacher’s Checklist of Psychopathology (TCP); deze vragenlijst werd ingevuld door de leraar. Er werd een logistische regressieanalyse uitgevoerd om de relatie tussen optimisme en angst en depressie te analyseren. De relatie bleek in tegenstelling tot de hypothese niet significant te zijn. Dit kwam mogelijk door de lage betrouwbaarheid waarmee optimisme gemeten werd. Toekomstig onderzoek moet aangescherpt worden met nieuwe mogelijkheden die optimisme nauwkeurig meten en die angst en depressie bij kinderen vroegtijdig ontdekken. Bovendien is het belangrijk dat gekeken wordt of optimistische kinderen een ontwikkelingsachterstand hebben, omdat deze groep kinderen – in tegenstelling tot optimistische kinderen zonder ontwikkelingsachterstand – mogelijk vaker last hebben van angst en depressie.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Vrijen, C.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 17 Jan 2023 12:27
Last Modified: 17 Jan 2023 12:27
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1544

Actions (login required)

View Item View Item