Javascript must be enabled for the correct page display

Het beste van beide werelden op de werkvloer: Kan ondersteunend leiderschap de positieve relatie tussen innovatief werkgedrag en conflicten met collega’s beïnvloeden?

Boven, R.A. van (2023) Het beste van beide werelden op de werkvloer: Kan ondersteunend leiderschap de positieve relatie tussen innovatief werkgedrag en conflicten met collega’s beïnvloeden? Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
Bachelorthese RAvBoven S3372723.pdf
Restricted to Registered users only

Download (233kB)

Abstract

Waar uit onderzoek binnen de arbeids- en organisatiepsychologie voorheen vooral aandacht werd geschonken aan de positieve effecten van innovatie en creativiteit, blijkt de laatste jaren dat innovatie en creativiteit niet enkel positieve effecten blijken te hebben. Zo wordt innovatief werkgedrag bijvoorbeeld in verband gebracht met een verhoogde kans op conflicten met collega’s. In een poging tot het vinden van een manier om de positieve effecten van innovatief werkgedrag te behouden en de negatieve effecten te verminderen, test dit onderzoek een moderatiemodel rondom innovatief werkgedrag en conflicten met collega’s. Geïnspireerd door het innovatie-baanbetrokkenheid-conflictmodel van Janssen (2003), wordt er een model aangedragen waar ondersteunend leiderschap de relatie tussen innovatief werkgedrag en conflicten met collega’s modereert. Er werd verwacht dat er een positief verband tussen innovatief werkgedrag en conflicten met collega’s bestaat en daarnaast dat ondersteunend leiderschap deze relatie zo kan beïnvloeden dat innovatief werkgedrag minder of niet meer gepaard gaat met conflicten met collega’s. Door middel van een veldstudie onder werknemers van Nederlandse organisaties zijn deze hypotheses getest. De eerste hypothese werd significant ondersteund door de data en de tweede niet. Aan de hand van onder andere de ambidextrous leadership theory en de organizational support theory worden deze bevindingen verklaard en worden er suggesties voor de toekomst gegeven. Sleutelwoorden: innovatief werkgedrag, conflicten met collega’s, ondersteunend leiderschap, creativiteit, innovatie-ondersteunend leiderschap-conflictmodel

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Rietzschel, E.F.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 18 Jan 2023 12:23
Last Modified: 18 Jan 2023 12:23
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1554

Actions (login required)

View Item View Item