Javascript must be enabled for the correct page display

Effectieve Interventies In Het Voortgezet Onderwijs Voor Leerlingen Met Internaliserende Problematiek

Stroop, Elisa (2022) Effectieve Interventies In Het Voortgezet Onderwijs Voor Leerlingen Met Internaliserende Problematiek. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterscriptie.December2022-Elisa.Stroop-S3416941.pdf

Download (373kB) | Preview

Abstract

In Nederland zijn er ongeveer 300.000 leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften binnen het onderwijs. Bij 56% van de leerlingen met een ontwikkelingsperspectief is sprake van internaliserende problematiek. Om ondersteuning binnen de inclusieve context te kaderen wordt het multi-tiered system of support (MTSS) model gebruikt: van basisondersteuning, naar extra ondersteuning, naar specialistische ondersteuning. Een mogelijke interventie die kan worden ingezet als ‘extra ondersteuning’ is het gebruik van kleinschalige onderwijs vormen (KOV) en maatwerk. Vanuit Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs (SWV VO) 2001 Groningen Stad worden de aspecten: ruimte, programma en begeleiding als basis voor de invulling van KOV en maatwerk aangedragen. Echter, is het onbekend of deze aspecten ook vanuit wetenschappelijk onderzoek naar voren komen en of deze aspecten kunnen helpen met het vormgeven van effectieve ondersteuning. Door middel van een systematisch literatuuronderzoek, is er gezocht naar de verschillende bewezen effectieve interventies voor leerlingen met internaliserende problematiek. Er zijn in totaal acht interventies beschreven. De verschillende interventies zijn gericht op verschillende ondersteuningsbehoeften. Zeven van de acht interventies geven effectieve resultaten op verschillende ondersteuningsgebieden. Het blijkt dat de interventies, op één na, geen betekenisvolle invulling geven op alle drie de aspecten die zijn aangedragen vanuit het SWV VO 2001 Groningen Stad. Kernwoorden: kleinschalige onderwijsvormen, maatwerk, ondersteuningsbehoefte, internaliserende gedragsproblemen, inclusief onderwijs, systematisch literatuuronderzoek

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Boer, A.A. de and Bijvoet-van den Berg, C.J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 18 Jan 2023 15:57
Last Modified: 18 Jan 2023 15:57
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1561

Actions (login required)

View Item View Item