Javascript must be enabled for the correct page display

Begeleiding in beroepsvorming: over passende begeleiding voor mbo'ers met psychosociale problematiek tijdens hun stage

Ens, Sander van (2023) Begeleiding in beroepsvorming: over passende begeleiding voor mbo'ers met psychosociale problematiek tijdens hun stage. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Eindversie_masterthese_SandervanEns_definitief.pdf

Download (546kB) | Preview

Abstract

Mbo-studenten op entreeniveau vormen zowel wat betreft achtergrond als problematiek een zeer heterogene doelgroep. Specifiek deze groep studenten ervaart veel problemen op het gebied van stages. Dit komt enerzijds door een gebrek aan expertise bij stagebegeleiders en anderzijds doordat de diversiteit van de problematiek om een persoonlijke aanpak vraagt, die niet elke stagebegeleider kan bieden. Dit onderzoek is specifiek gericht op de entreeopleidingen retail/verkoop en logistiek binnen het Friesland College, een mbo-instelling in Leeuwarden. De onderzoeksvraag is: Hoe kunnen de mbo-entreeopleidingen retail/verkoop en logistiek van het Friesland College in hun stagebegeleiding beter aansluiten bij de ondersteuningsbehoeften van studenten, docenten en stagebegeleiders? De resultaten geven aan dat studenten vooral problemen ervaren in de variatie en uitdaging van de werkzaamheden, alsook de begeleiding die zij daarin krijgen van hun stagebegeleider. Docenten treden op als mediator tussen student en stagebegeleider om werkzaamheden te evalueren. Ze proberen met een persoonlijke aanpak de ondersteuning te bieden die de student nodig heeft. Stagebegeleiders hebben hoofdzakelijk behoefte aan meer communicatie met docenten om de begeleiding aan studenten beter te kunnen organiseren. De resultaten sluiten aan bij het beeld dat in de literatuur naar voren komt omtrent diversiteit van de doelgroep en de problematiek. De drie verschillende perspectieven die in dit onderzoek zijn belicht maken duidelijk dat er winst te behalen is in de communicatie tussen opleidingen en stagebedrijven. Op basis van deze resultaten worden aanbevelingen gedaan omtrent communicatie, evaluatiemomenten tussen docent en stagebegeleider en het opstellen van een stagehandleiding die structuur kan bieden.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Linden, C.J. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 23 Jan 2023 11:28
Last Modified: 23 Jan 2023 11:28
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1565

Actions (login required)

View Item View Item