Javascript must be enabled for the correct page display

Het komt toch niet door mij?

Oostveen, Loes (2023) Het komt toch niet door mij? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis_Loes_Oostveen.pdf

Download (418kB) | Preview

Abstract

Tegenwoordig scheiden veel ouders en dat heeft gevolgen voor de kinderen. Kinderen weten niet hoe ze de beslissing van hun ouders moeten verwerken en hoe ze met de nieuwe situatie om moeten gaan. Kinderboeken kunnen kinderen helpen bij het verwerken van de scheiding door hen herkenbare situaties aan te reiken. Het onderzoek wil inzicht geven in welke invloedrijke aspecten en verschillende copingstijlen terugkomen in recente kinderboeken. Om de onderzoeksvraag te beantwoorden is er een documentanalyse gedaan bij 21 kinderboeken uit de 21e eeuw met het hoofdthema 'scheiding'. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat in de meeste boeken het kindpersonage meerdere copingstijlen heeft. De copingstijlen actieve aanpak/direct aanpakken, emoties uiten en wensdenken komen het meest voor. Daarentegen komt afleiding/stressvermindering het minst vaak voor. Veel copingstijlen in de boeken zijn gefocust op emoties. Coping wordt passief gebruikt wanneer de kindpersonages gedachten en emoties voor zichzelf houden, wachten en steun krijgen. Daarentegen is het actief wanneer de kindpersonages actie ondernemen, emoties en gedachten met de omgeving delen en steun zoeken. Het merendeel heeft een overloop van een vaste mindset naar een groeimindset, de kindpersonages lijken een goede band te hebben met hun ouders en de kindpersonages hebben veel steun van hun omgeving. In de meeste boeken is de scheiding niet voorspelbaar, maar de kindpersonages merken dat er spanning is tussen ouders.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Parlevliet, S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jan 2023 08:29
Last Modified: 25 Jan 2023 08:29
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1570

Actions (login required)

View Item View Item