Javascript must be enabled for the correct page display

De Effectiviteit van Praktische Ondersteuning bij Gezinnen met Zware Opvoedproblematiek en Gezinnen met Meervoudige en Complexe Problemen

Lammersma, Liecke (2023) De Effectiviteit van Praktische Ondersteuning bij Gezinnen met Zware Opvoedproblematiek en Gezinnen met Meervoudige en Complexe Problemen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Liecke Lammersma (S3471578).pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Inmiddels zijn meerdere effectieve interventies ontwikkeld voor gezinnen met zware opvoedproblematiek en gezinnen met meervoudige en complexe problemen (ZOP&GMCP). Echter, weinig is bekend over welke elementen uit deze interventies bijdragen aan de effectiviteit. Huidig onderzoek heeft gekeken naar de effectiviteit van elementen gericht op praktische ondersteuning binnen interventies voor gezinnen met ZOP&GMCP, omdat problemen rondom praktische zaken één van de domeinen is waar dergelijke gezinnen problemen ervaren. Tevens is gekeken of het effect verschilt per vorm (hulpverlener helpt het gezin zelf, geeft advies, verwijst door) waarin praktische ondersteuning wordt aangeboden tijdens de interventie. Dit onderzoek heeft gebruik gemaakt van een bestaande dataset uit een (quasi-experimenteel) onderzoek naar de effectiviteit van elementen binnen interventies voor gezinnen met ZOP&GMCP. Hulpverleners registreerden de tijdens de interventie toegepaste elementen middels de GMCP-taxonomie. Met vragenlijsten ingevuld door ouders aan het begin (T0), einde (T1) en drie maanden na afloop (T2) van de interventie werden de opvoedingsbelasting en gedragsproblematiek van kinderen gemeten. Vervolgens is met stapsgewijze meervoudige regressieanalyses gekeken of de frequentie van ingezette elementen gericht op praktische ondersteuning samenhing met verandering in opvoedingsbelasting en gedragsproblematiek van kinderen. Hierbij is gewerkt met relatieve frequenties van de elementen en verschilscores (T1-T0; T2-T1). Tenslotte is de vorm van hulpverlening als moderator opgenomen in het model. Uit de analyses bleek dat een hogere frequentie van elementen gericht op praktische ondersteuning niet samenhangt met een verandering in opvoedingsbelasting en gedragsproblematiek van kinderen tussen T1-T0 en T2-T1. Eveneens is geen verschil in effect gevonden voor de vorm van hulpverlening.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Visscher, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jan 2023 13:20
Last Modified: 25 Jan 2023 13:20
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1572

Actions (login required)

View Item View Item