Javascript must be enabled for the correct page display

‘Hoeveel aanwijzingen heb je nodig om te zien dat lang en gelukkig niet bestaat?’ De representatie van scheidingen in Nederlandse opvoedtijdschriften en Nederlandse jeugdliteratuur

Leegte, Mare (2023) ‘Hoeveel aanwijzingen heb je nodig om te zien dat lang en gelukkig niet bestaat?’ De representatie van scheidingen in Nederlandse opvoedtijdschriften en Nederlandse jeugdliteratuur. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Scheiden Mare Leegte s4114418.pdf

Download (561kB) | Preview

Abstract

Deze kwalitatieve studie onderzoekt de representatie van scheidingen in opvoedtijdschriften en jeugdboeken, vanwege de invloed op ouders en kinderen. Hierbij wordt gefocust op de aspecten en gevolgen met betrekking tot kinderen in een scheidingssituatie. Aan de hand van thematische documentanalyses zijn er veertien tijdschriftartikelen van een oudertijdschrift en twaalf jeugdboeken met de leeftijdscategorie 12-15 jaar geanalyseerd. Elke tekstbron is onderworpen aan vooraf opgestelde vragen. Hieruit zijn verschillende thema's naar voren gekomen, zoals de reactie van het kind en de verstandhouding tussen de ouders. Daarnaast zijn er twee nieuwe thema's naar voren gekomen: het vertrouwen in relaties en het behoud van het gezin. Uit de resultaten is gebleken dat beide tekstbronnen voornamelijk negatieve gevolgen en opvattingen over scheidingen representeren. Er is veel aandacht voor de negatieve emoties van kinderen in scheidingssituaties. Daarnaast is de verstandhouding tussen de ouders in de meeste jeugdboeken slecht tot problematisch te noemen, terwijl de tijdschriftartikelen juist het belang van een goede verstandhouding voor het kind benadrukken. Toch is er ruimte voor positieve gevolgen en nuanceringen. Dit is voornamelijk te zien in de tijdschriftartikelen, waarbij er voordelen en adviezen worden beschreven voor ouders in scheidingssituaties. Daarnaast vindt er in de meeste boeken een positieve ontwikkeling plaats bij het kind met betrekking tot de beleving van de scheiding. Om de conclusies van dit onderzoek te versterken, kan vervolgonderzoek meer oudertijdschriften en jeugdboeken onderzoeken, waarbij de interpretatie van ouders en kinderen wordt meegenomen. Sleutelwoorden: scheiden, representatie van scheidingen, opvoedtijdschriften, jeugdboeken, kinderen, jeugd, kwalitatief onderzoek

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Parlevliet, S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 26 Jan 2023 12:58
Last Modified: 26 Jan 2023 12:58
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1582

Actions (login required)

View Item View Item