Koning, S.V. (2023) Internaliserende- en externaliserende gedragsproblemen bij jongens en meisjes. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Thesis V. Koning 5000882 (1).pdf Restricted to Repository staff only Download (515kB) |
Abstract
Kinderen en jongeren die woonachtig zijn in gezinnen met meervoudige en complexe problemen (hierna: GMCP) lopen een groot risico op het ontwikkelen van internaliserende- en externaliserende gedragsproblemen. In het ontwikkelen van deze problematiek lijkt geslacht een rol te spelen. Uit verschillende studies blijkt dat meisjes meer internaliserende problematiek laten zien, daarentegen zou bij jongens externaliserende gedragsproblematiek op de voorgrond staan. Echter zijn er bij deze studies enkele kanttekeningen die de uitkomsten in twijfel kunnen trekken. Er was sprake van een onevenredige verdeling van jongens en meisjes en internaliserende problematiek werd door de omgeving onder gerapporteerd. Dit onderzoek richt zich daarom op de volgende onderzoeksvraag: ‘In hoeverre is er sprake van een verschil in internaliserende- en externaliserende gedragsproblematiek tussen jongens en meisjes in de leeftijd van 6 tot 18 jaar uit GMCP?’. Het betreft een kwantitatief onderzoek, waarbij ouders/verzorgers en jongeren bij de start van de gezinsinterventie een vragenlijst (Child Behavior Checklist door ouders/verzorgers en Youth Self Report door de jongere) invulden over de ervaren internaliserende- en externaliserende problemen. Uit dit onderzoek blijkt dat er geen significant verschil is in internaliserende problematiek tussen jongens en meisjes gerapporteerd door ouders/verzorgers. Echter bleek bij de zelfrapportage dat meisjes significant meer internaliserende problemen rapporteerden dan jongens. Er bleek geen significant verschil te zijn in externaliserende problematiek tussen jongens en meisjes. Deze uitkomsten helpen professionals om internaliserende- en externaliserende gedragsproblematiek bij kinderen en jongeren woonachting in GMCP goed te kunnen signaleren. Vervolgonderzoek zou moeten uitwijzen of deze uitkomsten ook standhouden wanneer de leeftijdsrange specifieker is. Hiermee kan verschil in levensfase bij jongeren en kinderen eventueel worden uitgesloten.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Visscher, L. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 26 Jan 2023 15:48 |
Last Modified: | 07 Feb 2023 15:07 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1588 |
Actions (login required)
View Item |