Javascript must be enabled for the correct page display

Does it really take a village to raise a child?

Meulen, Nienke Margaretha Anna van der (2023) Does it really take a village to raise a child? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis. Nienke van der Meulen (S5123062).pdf

Download (699kB) | Preview

Abstract

Intensief Ambulante Interventies (IAI) zijn interventies die gemeen hebben dat ze allemaal tot doel hebben de complexe problemen aan te pakken, gezinnen te ondersteunen en lange termijn veranderingen door te voeren waardoor een gezin vooruit kan. Binnen deze IAI’s heeft het sociaal netwerk een belangrijke rol. Dit komt voort uit het feit dat uit diverse onderzoeken blijkt dat het sociaal netwerk steunend kan zijn wanneer men te maken heeft met problemen. Toch blijkt dat het sociaal netwerk nog lang niet altijd wordt ingezet gedurende een IAI. Dit gegeven maakt het belangrijk dat we weten wat maakt dat het sociaal netwerk ondervertegenwoordigd is binnen de IAI en welke belemmeringen professionals hierbij ervaren. Hierdoor kan gerichtere steun geboden worden aan de professionals zodat ze beter vorm kunnen geven aan de samenwerking met het sociaal netwerk. Het doel van dit onderzoek was in beeld te brengen van de ervaringen van de professionals, betrokken bij de IAI’s, rondom het sociaal netwerk. Semigestructureerde interviews zijn afgenomen met tien professionals die werkzaam zijn bij Yorneo en een van de volgende vier IAI’s uitvoeren: IAG, PMTO, MDFT, MST. De thema’s die besproken werden waren: de visie op het sociaal netwerk, inventariseren van het sociaal netwerk, de samenwerking met het sociaal netwerk en de rol van het sociaal netwerk bij de afronding van een interventie. Het onderzoek liet zien dat professionals zich bewust zijn van het belang van het sociaal netwerk, maar dat het sociaal netwerk niet altijd structureel wordt ingezet in de praktijk. Professionals noemden verschillende helpende factoren zoals motivatie en tijd, en belemmerende factoren zoals schaamte en intergenerationele problematiek, die zij in de praktijk tegen komen. Mogelijk wordt de structurele inzet van het sociaal netwerk bevordert wanneer men meer inzicht heeft in hoe om te gaan met de belemmeringen die rond dit onderwerp te zien zijn. Vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op naar hoe professionals het beste met deze belemmeringen om kunnen gaan om hen vervolgens te trainen op deze onderwerpen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Visscher, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 26 Jan 2023 15:08
Last Modified: 26 Jan 2023 15:08
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1589

Actions (login required)

View Item View Item