Lutterop, Inge (2023) Beïnvloeden stereotypen de besluitvorming in de jeugdbescherming? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Lutterop I.C. S4354621 Mastherthesis.pdf Download (812kB) | Preview |
Abstract
Aangezien beslissingen van professionals in de jeugdbescherming over interventies veel impact kunnen hebben op gezinnen en er veel variabiliteit in die besluitvorming bestaat, is het belangrijk om te onderzoeken welke factoren hiervan op invloed zijn. Dit onderzoek richt zich op de invloed van stereotypen op besluitvorming, waarbij studenten en professionals met elkaar zijn vergeleken. In een online enquête is een fictieve casus (vignet) aan respondenten (N = 86) getoond waarin mogelijk sprake was van kindermishandeling. Op basis van deze informatie werd gevraagd in hoeverre de respondenten het eens waren met drie jeugdbeschermingsinterventies; ambulante hulpverlening, een ondertoezichtstelling en een uithuisplaatsing. De stereotypen moraliteit, sociabiliteit en competentie uit het Stereotype Content Model zijn gemeten door de respondenten persoonlijkheidskenmerken van moeder te laten scoren. Voor het analyseren van de data zijn correlaties berekend, t-testen uitgevoerd en multipele regressieanalyses uitgevoerd waarbij is gekeken of het effect van stereotypen op besluitvorming anders is bij professionals dan bij studenten. Uit de resultaten bleek dat stereotypen de besluitvorming beïnvloedden, waarbij moraliteit het grootste effect had op de besluitvorming. Voor professionals was een lagere beoordeling op moraliteit de belangrijkste factor in de keuze voor een ondertoezichtstelling of uithuisplaatsing. Studenten lieten zich in de besluitvorming het meest beïnvloedden door de sociabiliteit van de ouder en studenten kozen vaker voor de inzet van een zwaardere interventie dan professionals. Deze bevindingen kunnen worden meegenomen in het verbeteren van het onderwijs voor studenten die een sociale studie volgen. Ook kunnen jeugdbeschermingsinstellingen meer aandacht besteden aan het effect dat moraliteit heeft op de besluitvorming.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Middel, F. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 27 Jan 2023 10:53 |
Last Modified: | 27 Jan 2023 10:53 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1590 |
Actions (login required)
View Item |