Javascript must be enabled for the correct page display

Het Effect van Percepties over Armoede van Studenten en Professionals op Besluitvorming in de Jeugdbescherming: een Kwantitatief Onderzoek

Rodenhuis, Anniek (2023) Het Effect van Percepties over Armoede van Studenten en Professionals op Besluitvorming in de Jeugdbescherming: een Kwantitatief Onderzoek. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Materthesis Anniek Rodenhuis S4005392.pdf

Download (570kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek onderzocht het effect van percepties over armoede van studenten en professionals op besluitvorming in de jeugdbescherming in Nederland. De volgende jeugdbeschermingsinterventies zijn onderzocht: vrijwillige thuiszorg, ondertoezichtstelling en uithuisplaatsing. Een enquête presenteerde een vignet aan de respondenten. Vervolgens moesten zij aangeven in welke mate zij een jeugdbeschermingsbeschermingsinterventie zouden inzetten. Daarnaast werden stellingen over armoede gepresenteerd om de percepties over armoede te meten. De analyses omvatte t-toetsen om het verschil tussen studenten en professionals te onderzoeken in hun besluitvorming en in hun perceptie van armoede. Bovendien werden drie meervoudige regressieanalyses uitgevoerd om de hoofdeffecten van percepties over armoede op de besluitvorming te onderzoeken. Tenslotte is er onderzocht of er een interactie-effect is tussen het type respondent (student of professional) en percepties over armoede. De resultaten laten zien dat percepties van armoede geen invloed hebben op de besluiten voor jeugdbeschermingsinterventies. Ook maakt het hierbij niet uit of iemand student of professional is. Verder is er geen verschil tussen studenten en professionals in hun perceptie van armoede. Ook is er geen verschil tussen studenten en professionals in hun keuze voor vrijwillige ambulante hulpverlening en uithuisplaatsing. Het enige verschil is dat studenten ondertoezichtstelling sterker aanraden dan professionals. Concluderend: er zijn geen effecten van percepties van armoede van studenten en professionals op de besluitvorming in de jeugdbescherming.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Middel, F.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 27 Jan 2023 10:54
Last Modified: 27 Jan 2023 10:54
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1591

Actions (login required)

View Item View Item