Javascript must be enabled for the correct page display

Overbelast in de klas. Ondersteuning van mbo-studenten met multiproblematiek door het Deltion Jongerenteam en het tegengaan van voortijdig schoolverlaten

Hendriksen, H.A. (2023) Overbelast in de klas. Ondersteuning van mbo-studenten met multiproblematiek door het Deltion Jongerenteam en het tegengaan van voortijdig schoolverlaten. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
thesis hendriksen januari2023 eindversie.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Met een toename van het aantal mbo-studenten met multiproblematiek en een stijging van het aantal voortijdig schoolverlaters zien mbo-instellingen zich geconfronteerd met uitdagingen op het gebied van ondersteuning aan overbelaste jongeren. Voortijdig schoolverlaten (vsv) bij mbo’ers heeft persoonlijke en maatschappelijke gevolgen, op bijvoorbeeld zorgkosten en krappe arbeidsmarkt. Voortijdig schoolverlaten hangt samen met multiproblematiek. Om deze studenten te helpen, zoeken mbo-instellingen samenwerking met ketenpartners op het gebied van psychische ondersteuning. Dit onderzoek richt zich op de vraag hoe het Deltion Jongerenteam (DJT), een samenwerking tussen school en ketenpartners, met ondersteuning aan studenten met multiproblematiek bijdraagt aan het tegengaan van voortijdig schoolverlaten. De case studie omvatte het analyseren van wetenschappelijke literatuur en beleidsdocumenten over multiproblematiek, ondersteuning en vsv. Professionals van het DJT zijn geïnterviewd over de werkwijze, visie en meerwaarde en mbo-studenten zijn geïnterviewd over hun ervaringen met het DJT. In deze studie is het DJT geanalyseerd vanuit theoretisch, beleidsmatig en praktisch perspectief. Uit deze studie kwam naar voren dat mbo’ers met multiproblematiek veel baat hebben bij ondersteuning die laagdrempelig, individueel en dichtbij is, met voldoende expertise. Te zien is dat het DJT aansluit bij theoretische principes zoals laagdrempelige maatwerk ondersteuning. Het DJT krijgt waardering van studenten, docenten en ketenpartners zoals de geestelijke gezondheidszorg. Studenten prijzen het luisterend oor, continue nabijheid en laagdrempeligheid. Deze ondersteuning vraagt een duurzame investering en het DJT moet financieringspartners overtuigen van de meerwaarde. Aanvullend onderzoek is aanbevolen naar het effect van ondersteuning, het voorkomen van duurdere zorg en analyse van vsv-cijfers. Kernwoorden: mbo, multiproblematiek, voortijdig schoolverlaten, ondersteuning, jeugdzorg.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Linden, C.J. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 27 Jan 2023 10:54
Last Modified: 27 Jan 2023 10:54
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1592

Actions (login required)

View Item View Item