Javascript must be enabled for the correct page display

De inrichting van de fysieke leefomgeving bij personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen: een kwalitatief onderzoek

Veld, J.H. in het (2022) De inrichting van de fysieke leefomgeving bij personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen: een kwalitatief onderzoek. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
THESIS_in het Veld.pdf

Download (395kB) | Preview

Abstract

Achtergrond. Kennis over de fysieke leefomgeving bij personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen ((Z)EVMB) is gering. Voor andere doelgroepen zoals personen met dementie en personen met moeilijk verstaanbaar gedrag, is het belang van de invloed van de fysieke leefomgeving op bijvoorbeeld het welbevinden aangetoond. Het doel van dit onderzoek is om factoren die van belang worden geacht in de fysieke leefomgeving bij personen met een (Z)EVMB in kaart te brengen. Methode. Semigestructureerde interviews werden afgenomen bij twee focusgroepen (N=15), bestaande uit zorgprofessionals werkzaam met personen met een (Z)EVMB. Middels een interviewleidraad, gebaseerd op deductieve topics, werden de focusgroepen geïnterviewd. De transcripten werden afzonderlijk geanalyseerd door middel van een deductieve en thematische analyse waardoor ook nieuwe thema’s tot stand zijn gekomen. Resultaten. De gehanteerde deductieve topics werden door beide focusgroepen van belang geacht. Aanvullend op deze topics, werd in beide focusgroepen een individuele benadering belangrijk gevonden. Volgens de focusgroepen zorgt een herkenbare omgeving voor structuur en voorspelbaarheid, stimuleert een uitnodigende omgeving ontdekken en beleven, kunnen prikkels voor onder- of overprikkeling zorgen, vraagt een functionele omgeving om duidelijkheid over het nut van ruimtes/materialen en kan de omgeving door mogelijkheden om deze aan te passen beter aansluiten bij het individu in verschillende situaties. Conclusie. Verschillende factoren kunnen van belang zijn in de fysieke leefomgeving. Het generaliseren van de uitkomsten is waarschijnlijk niet mogelijk. De resultaten dienen met voorzichtigheid te worden geïnterpreteerd. Het meetbaar maken van effecten na aanpassingen in de fysieke leefomgeving zou in vervolgonderzoek onderzocht kunnen worden.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Douma, J.G. and Putten, A.A.J. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 27 Jan 2023 14:41
Last Modified: 27 Jan 2023 14:41
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1595

Actions (login required)

View Item View Item