Javascript must be enabled for the correct page display

Een wereld van verschil.... of toch niet?

Groot, Arrantxa (2023) Een wereld van verschil.... of toch niet? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis A. Groot - s3853616 definitief.pdf

Download (531kB) | Preview

Abstract

Aanleiding: Opgroeien gebeurt altijd in een context van een cultuur. Het cultureel-ecologisch perspectief van Kaǧitçibaşi (1996) laat zien hoe opvoedingsdoelen verschillen binnen een individualistische – en collectivistische samenleving. Verschillende cross-culturele studies (Diener et al., 2003; Diener & Lucas, 2004) hebben laten zien dat het opgroeien in één van deze culturen invloed heeft op hoe de kwaliteit van leefomgeving en welzijn wordt ervaren. Het doel van het huidige onderzoek is om te onderzoeken of er verschil is tussen kinderen uit een collectivistische samenleving en kinderen uit een individualistische samenleving in hoe zij betekenis geven aan hun kwaliteit van leefomgeving en welzijn. Methode: Er is een BIC-S vragenlijst afgenomen, die ontwikkeld is op basis van het BIQ-model, waarin de veertien omgevingscondities zijn opgenomen. Deze vragenlijst is in totaal bij 5451 kinderen uit Europees Nederland (dat overwegend gezien wordt als individualistische samenleving) en Caribisch Nederland (dat overwegend gezien wordt als collectivistische samenleving) afgenomen tussen de 8 en 18 jaar. Middels kwalitatief onderzoek en open coderen zijn de antwoorden van de respondenten voorzien van codes om patronen in hun antwoorden te ontdekken die iets zeggen over hun betekenisgeving aan de kwaliteit van leefomgeving en welzijn. Resultaat: Uit de resultaten blijkt dat er accentverschillen zijn tussen de twee groepen. Bij kinderen uit een collectivistische samenleving zijn onderwerpen als afhankelijkheid, betrokkenheid van de familie, het onderstimuleren van hun ontwikkeling en de hiërarchische relatie met ouders en andere volwassenen belangrijk. Voor de kinderen uit een individualistische samenleving waren onderwerpen als autonomie, kansen en mogelijkheden, betrokkenheid familie en gelijkwaardigheid in relatie met ouders en andere volwassenen belangrijke pijlers voor hen. Er waren ook onderwerpen die kinderen uit zowel Europees Nederland als Caribisch Nederland belangrijk vonden en waar geen verschil in zat. Conclusie en discussie: De onderwerpen die per samenleving gevonden zijn konden wel degelijk verklaard worden vanuit de collectivistische – en individualistische cultuurcontext. Dit komt omdat de opvoeding in een individualistische samenleving en collectivistische samenleving hun eigen doelen hebben met daarbij de socialisatiewaarden die belangrijk zijn in beide samenlevingen. Er waren ook overeenstemmingen tussen kinderen uit beide samenlevingen in betekenisgeving, doordat sommige omgevingscondities in veel gevallen hetzelfde zijn ongeacht de samenleving en cultuur waar een kind opgroeit. Limitaties: Een beperking van het huidig onderzoek is dat de vragenlijsten online verspreid zijn waardoor alleen kinderen die thuis internet en een computer of smartphone hadden, toegang hadden tot de vragenlijst. Dit had als resultaat dat kinderen die niet de beschikking hadden over deze middelen, hun stem niet konden laten horen. Een andere beperking is dat enkele kinderen de toelichtingsvragen niet hebben ingevuld. Hierdoor is het niet duidelijk of ze het niet wensten te beantwoorden of de vraag niet begrepen. Daarnaast kunnen de resultaten van het onderzoek niet één op één gegeneraliseerd worden, omdat de scheidslijn tussen collectivistische – en individualistische samenleving niet zo duidelijk is. Enige voorzichtigheid is geboden bij het trekken van conclusies over specifieke cultuurcontexten. Bovendien is de Europees Nederlandse groep oververtegenwoordigd (N=5050) en de Caribisch Nederlandse groep is ondervertegenwoordigd (N=401). Dit heeft ook invloed op de generaliseerbaarheid van dit onderzoek. Verder is de respons op alle veertien leefomgevingen niet even hoog. Deze grote verschillen tussen respondenten kunnen voor vertekeningen in de uitkomsten hebben gezorgd en kunnen een ander beeld hebben neergezet dan het in werkelijkheid is.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Zijlstra, A.E. and Luijkx, J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 30 Jan 2023 08:01
Last Modified: 30 Jan 2023 08:01
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1600

Actions (login required)

View Item View Item