Javascript must be enabled for the correct page display

Verschil tussen synchronie met een therapiehond versus synchronie met een robothond.

Boelen, Elise (2023) Verschil tussen synchronie met een therapiehond versus synchronie met een robothond. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Scriptie_EliseBoelen_S4129229.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (459kB)

Abstract

Kinderen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS) en Downsyndroom (DS) laten een afwijkende ontwikkeling zien op het gebied van sociale interactie en communicatie. Dit zorgt voor uitdagingen om sociale interacties aan te gaan in het dagelijkse leven. Een belangrijk onderdeel van sociale interacties is synchronie. Synchronie kan helpen om de sociale, emotionele en cognitieve groei te verbeteren. Kinderen met ASS en DS ervaren moeite om in interacties tot synchronie te komen. Hond-ondersteunde therapie kan helpen om synchrone interactiepatronen op te bouwen. Uit eerdere onderzoeken blijkt dat hond-ondersteunde therapie mogelijk leidt tot een toename van sociale interactie en communicatie. In dit onderzoek worden de condities robothond en therapiehond met elkaar vergeleken. Tevens wordt gekeken naar een transfer van synchronie tijdens vijf therapiesessies naar synchronie tussen ouder en kind. De synchronie is tijdens vijf therapiesessies en op de voor- en nameting gemeten middels een smartwatch (n=35). De resultaten lieten geen significante vooruitgang zien in synchronie over het verloop van vijf therapiesessies. Ondanks dat de resultaten geen significante vooruitgang lieten zien, boekten de participanten in de conditie therapiehond een vooruitgang in synchronie over het verloop van vijf therapiesessies. Ook waren de veranderingen die de participanten doormaakten tijdens de vijf therapiesessies, geen significante voorspellers voor de veranderingen die deze participanten doormaakten tijdens de gezamenlijke taken in de voor- en nameting. Om deze reden wordt aanbevolen verder onderzoek te doen naar hond-ondersteunde therapie en een licht te werpen op het minimum aantal therapiesessies die nodig zijn om de meest optimale resultaten te behalen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Steen, S. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 01 Feb 2023 09:25
Last Modified: 01 Feb 2023 09:25
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1609

Actions (login required)

View Item View Item