Javascript must be enabled for the correct page display

Nieuw in Nederland

Kamminga, Lilian (2023) Nieuw in Nederland. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis Pedagogische Wetenschappen - Lilian Kamminga - S4923391 (2).pdf
Restricted to Repository staff only

Download (956kB)

Abstract

Alleenstaande, gevluchte jongeren ontwikkelen zich rond de overgang naar de achttiende verjaardag naar zelfredzaamheid. Acculturatie is een belangrijk proces wanneer ze aankomen in Nederland. Er is er weinig wetenschappelijke kennis over alleenstaande, gevluchte jongeren met betrekking tot de ontwikkeling naar zelfredzaamheid. Het doel van dit onderzoek is het verkrijgen van inzicht in de rol van acculturatie met betrekking tot zelfredzaamheid in de ervaringen van Syrische, alleenstaande, gevluchte jongeren in Nederland. Het onderzoek is uitgevoerd door de afname van een gestructureerd interview op basis van de domeinen van de zelfredzaamheidsmatrix en de vragenlijst Acculturation, Habits, and Interests Multicultural Scale for Adolescents (AHIMSA). De onderzoeksgroep betreft Syrische, alleenstaande, gevluchte jongeren (N = 45) tussen de 16 en 18 jaar oud. Deze data zijn geanalyseerd aan de hand van open, axiaal en selectief coderen. Daarnaast zijn de uitkomsten van de AHIMSA gebruikt om inzicht te krijgen of de ervaringen in transitie naar zelfredzaamheid ook afhankelijk lijkt van de acculturatiestrategie van de jongeren. Acculturatie speelt een rol in de ervaringen van alleenstaande, gevluchte jongeren in de ontwikkeling naar zelfredzaamheid. De jongeren met dominante acculturatiestrategie integratie of assimilatie passen zich aan, aan de Nederlandse, individualistische cultuur door het vinden van werk, sport, sociale contacten en het ontlenen van steun aan anderen. Daarentegen behouden de jongeren met dominante acculturatiestrategie marginalisatie of separatie hun collectivistische cultuur en hebben ze moeite met het vinden van hulpbronnen in de Nederlandse samenleving. Dit onderzoek heeft een bijdrage geleverd aan de theorievorming betreffende ervaringen van alleenstaande, gevluchte jongeren in de overgang naar de achttiende verjaardag. De limitaties en krachten van dit onderzoek zijn besproken en aanbevelingen voor vervolgonderzoek zijn beschreven.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Zijlstra, A.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 01 Feb 2023 09:31
Last Modified: 01 Feb 2023 09:31
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1611

Actions (login required)

View Item View Item