Javascript must be enabled for the correct page display

De Controversiële Rol van de Docent Maatschappijleer: Een onderzoek naar de attitude van docenten maatschappijleer in het voortgezet onderwijs ten opzichte van het bespreken van controversiële onderwerpen in de klas en door welke factoren deze wordt gevormd

Hiemstra, Lotte, L (2023) De Controversiële Rol van de Docent Maatschappijleer: Een onderzoek naar de attitude van docenten maatschappijleer in het voortgezet onderwijs ten opzichte van het bespreken van controversiële onderwerpen in de klas en door welke factoren deze wordt gevormd. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthese Lotte Hiemstra.pdf

Download (587kB) | Preview

Abstract

Het bespreken van controversiële onderwerpen in de klas is een belangrijk aspect van burgerschapsvorming in het onderwijs. Docenten spelen hierin een grote rol, maar het is onduidelijk wat zij controversieel vinden, wat hun attitude is ten opzichte hiervan en hoe deze wordt gevormd. Het doel van dit onderzoek is het bepalen van de attitude van docenten maatschappijleer ten opzichte van het bespreken van controversiële onderwerpen in de klas, en te achterhalen door welke factoren deze wordt gevormd. Een specifieke focus ligt op de invloed van de lerarenopleiding. Bij acht docenten is een semigestructureerd interview afgenomen. Aan de hand van een thematische analyse is de attitude bepaald en is achterhaald door welke factoren de attitude wordt gevormd. Docenten zijn over het algemeen positief over het bespreken van controversiële onderwerpen in de klas en vinden een veilig klasklimaat en goede begeleiding hierin belangrijk. De overweging om een onderwerp wel of niet te bespreken wordt gebaseerd op tijd, inhoud van het onderwerp, het gevoel van de docent en de sfeer in de klas. Docenten bespreken controversiële onderwerpen aan de hand van een klassengesprek, stellingen, of een gedecentraliseerd gesprek. De identiteit van de docent en de leerlingen heeft veruit de meeste invloed op de attitude. De lerarenopleiding heeft ook een redelijke invloed, maar met name bij tweedegraads docenten. Er is geconcludeerd dat de attitude van docenten overwegend positief, maar wel individueel en situationeel afhankelijk is. Vervolgonderzoek kan zich richten op in hoeverre andere vakdocenten de behoefte voelen om te leren omgaan met controversiële onderwerpen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Zuurmond, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Ethics and Education: philosophy, history and law [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 01 Feb 2023 09:30
Last Modified: 01 Feb 2023 09:30
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1612

Actions (login required)

View Item View Item