Ucar, D. (2023) Kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van jeugdigen en ouders met het pedagogisch klimaat in verschillende vormen van residentiële jeugdhulp. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis_Ucar (1).pdf Download (332kB) | Preview |
Abstract
De residentiële jeugdhulp lijkt weinig aandacht te besteden aan het creëren van een veilig en positief pedagogisch klimaat, terwijl dit één van de onderdelen is om de positieve ontwikkeling van jeugdigen te stimuleren. Het pedagogisch klimaat binnen de residentiële jeugdhulp verwijst naar de verzorging en opvoeding die jeugdigen nodig hebben. Zes uitgangspunten vormen een model voor een positief pedagogisch klimaat: steun en responsiviteit, autonomie, structuur, duidelijke uitleg en informatie vanuit de professionals, interacties tussen jeugdigen en de band tussen jeugdige en ouder. Binnen de residentiële jeugdhulp zijn er verschillende vormen van hulp; alternatieve vormen- kleinschalige voorzieningen en gezinshuizen- en reguliere voorzieningen. Elk vorm van hulp heeft zijn eigen aanpak. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in de ervaringen van jeugdigen en ouders met het pedagogisch klimaat in deze vormen van hulp. Interviews op basis van een gelegde Q-sort zijn afgenomen bij dertig jeugdigen en veertien ouders. Uit resultaten blijkt dat jeugdigen en ouders zowel positieve als negatieve ervaringen hebben met het pedagogisch klimaat. Voornamelijk jeugdigen en ouders 3 in de alternatieve vormen hebben positieve ervaringen met het pedagogisch klimaat. Stabiliteit, toekomstperspectief en veiligheid hebben volgens de jeugdigen en ouders een grote bijdrage aan de positieve uitkomsten van hulp. Jeugdigen en ouders in alternatieve vormen ervaren de stabiliteit, toekomstperspectief en veiligheid prettiger dan de jeugdigen en ouders in de reguliere voorzieningen. Gezien de kleinschalige voorzieningen betere mogelijkheden bieden, zou de overheid zich meer kunnen focussen op het ontwikkelen en inzetten van deze vorm van hulp.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Riemersma, Y.G. and Zijlstra, A.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 02 Feb 2023 10:19 |
Last Modified: | 02 Feb 2023 10:19 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1625 |
Actions (login required)
View Item |