Javascript must be enabled for the correct page display

Hoe reageren kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis en kinderen met Downsyndroom op een robothond?

Klaver, Tineke (2023) Hoe reageren kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis en kinderen met Downsyndroom op een robothond? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
T.Klaver, S5020611, Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

Voor kinderen waarbij problemen op sociaal-emotioneel gebied veel voor lijken te komen, zoals bij kinderen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS) en kinderen met Downsyndroom (DS) worden sociale robots al ingezet als middel om sociaal en communicatief gedrag positief te beïnvloeden. Om kinderen met ASS en DS te ondersteunen in de ontwikkeling van sociaal-emotioneel gedrag en synchronie lijkt therapie met levende dieren doeltreffend te zijn. Er is echter nog onderzoek nodig om een behandeling met een interactieve robothond als effectief te kunnen vaststellen. Om hieraan te kunnen bijdragen is het interessant te onderzoeken wat men tijdens een therapiesessie met een interactieve robothond observeert, welk sociaal gedrag kinderen met ASS of DS laten zien tijdens interactie met een robothond en of er synchronie tussen de robothond en het kind ontstaat. Tijdens vijf therapiesessies met kinderen gediagnosticeerd met ASS of DS en een interactieve robothond zijn observatieaantekeningen gemaakt. Deze zijn volgens een codeerschema gecodeerd op de thema’s sociaal-emotioneel gedrag en synchronie. De resultaten geven weer dat kinderen met ASS of DS in interactie met een robothond, wat betreft sociaal-emotioneel gedrag, het meeste coderen op gedragingen van meegaandheid zoals gefocust en geconcentreerd zijn. Dit terwijl het bij synchronie contact zoeken door bijvoorbeeld oogcontact is. Individueel leek een IQ hoger dan 70 mogelijk een positief effect te hebben op de actieve deelname aan de sessies met de robothond. Voor vervolgonderzoek is het aan te bevelen om gebruikt te maken van een controlegroep zodat duidelijker kan worden vastgesteld welk effect de robothond heeft op kinderen met ASS of DS.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Steen, S. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Feb 2023 10:19
Last Modified: 02 Feb 2023 10:19
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1626

Actions (login required)

View Item View Item