Javascript must be enabled for the correct page display

Een kwantitatief onderzoek naar de relatie tussen de sensitiviteit van de vader en het prosociaal gedrag van het kind

Faber, Marieke (2023) Een kwantitatief onderzoek naar de relatie tussen de sensitiviteit van de vader en het prosociaal gedrag van het kind. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_Faber_S3971007.pdf

Download (502kB) | Preview

Abstract

Aangezien het prosociaal gedrag van het kind is gerelateerd aan betere relaties met leeftijdsgenoten, betere prestaties op school en zorgt voor een minder grote kans op externaliserend gedrag is het van belang om voorspellers hiervan in kaart te brengen. Aan de hand van de data van de 3HOEK studie is in deze studie onderzocht wat de relatie is tussen de sensitiviteit van de vader en het prosociaal gedrag van het kind. Ook is onderzocht of de sensitiviteit van de moeder een modererend effect heeft op deze relatie. De informatie is verzameld bij hoog- en laagopgeleide moeders (N = 104), vaders (N = 104) en hun driejarige kinderen (N = 104). De sensitiviteit van vader en moeder is gemeten met behulp van observaties en de ESS en het prosociaal gedrag van het kind met de SDQ die is ingevuld door de vader. De resultaten toonden aan dat de relatie tussen de sensitiviteit van de vader en het prosociaal gedrag van het kind significant positief was wanneer de moeder een hoge mate van sensitiviteit toonde en niet significant bij een lage mate van sensitiviteit. De sensitiviteit van de moeder heeft een positief modererend effect op de relatie. Beperkingen, sterktes en aanbevelingen voor praktijk en vervolgonderzoek zijn besproken.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Helmerhorst, K.O.W.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 06 Feb 2023 08:33
Last Modified: 06 Feb 2023 08:33
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1635

Actions (login required)

View Item View Item