Javascript must be enabled for the correct page display

'Mag ik ook wat zeggen?' Een kwalitatief onderzoek naar de behandelingstevredenheid van kinderen tussen de 9-12 jaar die specialistische psychosociale groepsbehandeling ontvangen aan de hand van de SMILEY 9-12

Swets, Talitha (2023) 'Mag ik ook wat zeggen?' Een kwalitatief onderzoek naar de behandelingstevredenheid van kinderen tussen de 9-12 jaar die specialistische psychosociale groepsbehandeling ontvangen aan de hand van de SMILEY 9-12. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Talitha Swets.pdf

Download (396kB) | Preview

Abstract

Cliënttevredenheidsonderzoeken kunnen sturing bieden voor verbeteringen van de jeugdhulp. Bij jonge kinderen worden deze onderzoeken vaak door ouders ingevuld. De SMILEY 9-12 is ontwikkeld om de tevredenheid van kinderen zelf te onderzoeken. Deze vragenlijst, met een doelgroep van kinderen tussen de 9-12 jaar die specialistische psychosociale groepsbehandeling ontvangen, bestaat uit schaalvragen, een rapportcijfer en drie open vragen. In dit onderzoek is de tevredenheid van een groep van driehonderd kinderen onderzocht volgens de antwoorden op de open vragen. Hierbij is onderzocht waar kinderen tevreden of niet tevreden over waren en of er verschillen waren tussen jongens en meiden. Dit is gedaan aan de hand van een thematische analyse, waarbij zowel deductief als inductief is gewerkt. Uit de resultaten is gebleken dat de kinderen voornamelijk tevreden waren wanneer zij duidelijke uitkomsten zagen van de behandeling door een gedragsverandering of meer kennis over een onderwerp. Daarnaast waren ze tevreden over de hulpverleners. Anderzijds merkten zij op minder tevreden te zijn over de behandelomgeving, met name de ruimte en het materiaal was een punt van kritiek. Tevens waren ze ontevreden over de informatieverstrekking, zij vonden dat ze onvoldoende invloed konden uitoefenen op hun hulpverleningsproces door te weinig of onduidelijke uitleg en weinig mogelijkheden om mee te kunnen beslissen. Verder is het verschil tussen jongens en meiden onderzocht. Hierbij zijn er voornamelijk verschillen gevonden binnen de hoeveelheid uitspraken over een thema. Zo kwamen uitspraken over de behandeluitkomsten vaker voor bij meiden en uitspraken over de ruimte en het materiaal vaker bij jongens. Kernwoorden: SMILEY 9-12, cliënttevredenheid, behandeltevredenheid, kinderen

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Huyghen, A.M.N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 09 Feb 2023 11:44
Last Modified: 09 Feb 2023 11:44
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1649

Actions (login required)

View Item View Item