Javascript must be enabled for the correct page display

Passend onderwijs in het mbo: STAP als oplossing?

Kisteman, Sharon (2023) Passend onderwijs in het mbo: STAP als oplossing? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Sharon Kisteman 2.0.pdf

Download (618kB) | Preview

Abstract

In 2014 is de wet passend onderwijs ingevoerd, waardoor er meer werd gekeken naar wat de studenten nodig hebben, in plaats van naar wat de studenten al hebben. Op het gebied van afbakening van de interventies en de financiën wordt er bij de meeste mbo-instellingen bijvoorbeeld geen onderscheid meer gemaakt tussen de verschillende typen problematiek. Het onderwijs kan beschreven worden in drie onderwijsfuncties: kwalificatie, socialisatie en subjectivering. Deze dragen bij aan de participatie van de studenten in het onderwijs, de arbeidsmarkt en de maatschappij. Als op alle drie de functies het meest een positieve bijdrage geleverd kan worden, kan onderwijs als ‘goed’ worden beschouwd. Ook kunnen er vijf loopbaancompetenties een positieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de student. In dit onderzoek wordt er gekeken naar het programma STAP dat aangeboden wordt aan mbo-studenten van het mbo-Aeres in Leeuwarden. De vraag die hierbij gehanteerd is: Welke invulling geeft STAP van Aeres Leeuwarden aan Passend onderwijs in de aanpak van psychische en gedragsproblemen onder mbo-studenten? Om de vraag te beantwoorden is er een kwalitatief onderzoek uitgevoerd in de vorm van een case study aan de hand van semigestructureerde interviews die afgenomen zijn bij de verschillende lagen van STAP. Onder de verschillenden lagen verstaan we het volgende: het management; team STAP met de zorgcoördinator & experts en de hbo-studenten. De voorzichtige conclusie van dit onderzoek is, dat STAP bijdraagt aan een positieve manier aan de ontwikkeling van drie onderwijsfuncties waardoor er gesteld kan worden dat door de inzet van STAP er ‘goed’ onderwijs wordt aangeboden bij mbo-Aeres. Ook sluit STAP aan bij alle vijf de loopbaancompetenties die een grote rol spelen tijdens de ontwikkeling van een student.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Linden, C.J. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 09 Feb 2023 11:44
Last Modified: 09 Feb 2023 11:44
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1650

Actions (login required)

View Item View Item