Wesselink, Lisse (2023) De beweging van het ‘diagnose-denken’ naar normaliseren, ontzorgen en de-medicaliseren in de beroepspraktijk van orthopedagogen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis Lisse Wesselink.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Met de invoering van de Jeugdwet in 2015 leek er gehoor te zijn gegeven aan de toenemende zorgen en kritiek betreft de problemen in de jeugdzorg en het onderwijs. Er heeft destijds een verschuiving plaatsgevonden in het Nederlandse jeugdstelsel. Een van de kernconcepten in deze wet is het normaliseren, ontzorgen en de-medicaliseren van de jeugdsector. Hiermee is er een beweging in gang gezet, wat zou moeten leiden tot verbeteringen in de jeugdzorg. Echter, stelt de Sociaal Economische Raad (SER) in haar meest recente brandbrief: ‘Tastbaar beleid in de jeugdzorg’ (2022) dat er weinig gemerkt wordt van verbeteringen in de dagelijkse praktijk en dat de nood inmiddels hoog is. Kinderen en volwassenen ervaren tegenwoordig steeds meer psychische problemen, de vraag naar jeugdzorg blijft stijgen, terwijl die niet meer betaalbaar is en de druk op professionals en het systeem is groot. Dit roept de vraag op in hoeverre deze beweging naar normaliseren, ontzorgen en de-medicaliseren ook in de beroepspraktijk van de orthopedagoog wordt herkend en onderschreven. Dit verkennend onderzoek heeft als doel gehad om, middels semigestructureerde interviews met negentien orthopedagogen, erachter te komen wat zij hierover zeggen. Tevens, is met hen gesproken over of, en hoe er een rol voor de orthopedagoog binnen deze beweging is weggelegd en wat zij hier dan voor nodig zouden hebben. De hoofdonderzoeksvraag die in dit onderzoek leidend is, luidt: “In hoeverre wordt het normaliseren, ontzorgen en de-medicaliseren vanuit de Jeugdwet ook in de beroepspraktijk van de orthopedagoog herkend en onderschreven?” Dit onderzoek schetst een heel voorzichtig beeld in hoeverre de beweging in de beroepspraktijk van de orthopedagoog wordt herkend en onderschreven. Het lijkt een weerbarstig proces te zijn om de beweging concreet door te vertalen naar de dagelijkse praktijk, terwijl alle orthopedagogen in dit onderzoek het normaliseren, ontzorgen en de-medicaliseren van de jeugdsector erkennen. Diverse maatschappelijke-, sociale- en educatieve krachtenvelden lijken van invloed te zijn op het al dan niet kunnen herkennen en onderschrijven van de beweging. De orthopedagogen in dit onderzoek zien kansen om vanuit hun vakgebied meer mee te kunnen bewegen. Uitgebreid vervolgonderzoek wordt sterk aangeraden om deze verschillende krachtenvelden en kansen verder uit te kristalliseren en tevens meer concrete aanbevelingen te kunnen doen. Trefwoorden: orthopedagogen, diagnoses, beweging, normaliseren, ontzorgen, de-medicaliseren, beroepspraktijk, jeugdzorg, onderwijs
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Mombarg, R. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 09 Feb 2023 15:44 |
Last Modified: | 09 Feb 2023 15:44 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1651 |
Actions (login required)
View Item |