Broenink, Esther (2023) Drijfveren achter de autonome motivatie van competitieve en recreatieve wielrenners. Bachelor thesis, Psychology.
|
Text
bachelorthesis Esther Broenink (s4286189) Sportmotivatie.pdf Download (393kB) | Preview |
Abstract
Steeds meer mensen doen aan wielrennen. Een deel doet dit op wedstrijdniveau, maar de meerderheid op recreatief niveau. Om te zorgen dat mensen blijven sporten is een hoge autonome motivatie belangrijk. Daarnaast is het belangrijk om de specifieke drijfveren van de motivatie te weten. Het doel van de huidige studie is om te onderzoeken welke factoren de autonome motivatie van competitieve wielrenners (n=18) en recreatieve wielrenners (n=23) kunnen verklaren. De onderzoeksvraag die hierbij centraal staat is: Hebben competentie satisfactie, autonomie satisfactie en vitaliteit satisfactie een mediërende rol in de samenhang tussen het niveau van sportbeoefening en autonome motivatie bij wielrenners?. De steekproef bestaat uit 20 mannen, 10 vrouwen en 6 mensen die hun geslacht niet hebben aangeven. De leeftijd loopt van 16 tot 62 jaar (M= 27, SD= 10). Tegen de verwachting in laten de resultaten zien dat competitieve wielrenners significant meer autonome motivatie hebben dan recreatieve wielrenners en dat er geen verschillen zijn in drijfveren tussen competitieve en recreatieve wielrenners. Om te zorgen dat men blijft sporten is het daarom niet nodig onderscheid te maken in onderliggende drijfveren tussen competitieve en recreatieve wielrenners. Echter, wel kan onderzocht worden hoe, in het bijzonder recreatieve fietsers, autonoom gemotiveerd kunnen blijven, daarbij kan vitaliteit een centrale rol spelen. Gezien dit sterk samenhangt met autonome motivatie.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Yperen, N. van |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 14 Feb 2023 08:34 |
Last Modified: | 14 Feb 2023 08:34 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1667 |
Actions (login required)
View Item |