Subaeswaran, Danique (2023) Telt het perspectief van het asielkind ook?! De invloed van worteling op de verwachte opvoedingskwaliteit in het land van herkomst. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Definitieve these Danique Subaeswaran.pdf Restricted to Repository staff only Download (873kB) |
Abstract
Kinderen kunnen vijf jaar of langer in een asielprocedure zitten, terwijl zij in deze periode onder andere de taal en de cultuur leren kennen. Kortom, zij wortelen zich in Nederland. Er is echter summier wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de mening van asielkinderen over het land van herkomst. Onderhavig onderzoek richt zich op de onderzoeksvraag in hoeverre er een relatie is tussen worteling en de opvoedingskwaliteit (gezin en samenleving) vanuit het perspectief van asielkinderen (8-17 jaar), en of deze relatie verschillend is voor demografische factoren. Worteling is geoperationaliseerd in twee varianten; (1) al dan niet geboren in Nederland en (2) al dan niet een verblijfsduur van vijf jaar of langer in Nederland. Op basis van twee steekproeven (N = 109; N = 130) is middels regressieanalyses de invloed van worteling, rekening houdend met leeftijd, geslacht en land van herkomst, op de opvoedingskwaliteit onderzocht. Voor zowel gezin als samenleving is niet aangetoond dat worteling een effect heeft op de opvoedingskwaliteit. Wanneer er gecorrigeerd werd met demografische factoren bleek leeftijd vooral bepalend te zijn. Een aanbeveling is om voorzichtig te zijn met het terugsturen van oudere kinderen naar het land van herkomst. Vervolgonderzoek naar de psychometrische eigenschappen van de BIC-S en onderzoek naar de tijdsperiode en de redenen van vluchten wordt aangeraden.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Post, W.J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 16 Feb 2023 08:44 |
Last Modified: | 16 Feb 2023 08:44 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1690 |
Actions (login required)
View Item |