Javascript must be enabled for the correct page display

Identiteitsontwikkeling voor mensen met autisme: hoe ‘Emotieregulatie training’ en ‘Zelf in beeld’ kunnen bijdragen

Mulders, Nazjiba (2023) Identiteitsontwikkeling voor mensen met autisme: hoe ‘Emotieregulatie training’ en ‘Zelf in beeld’ kunnen bijdragen. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Masterthese N.M.P.A. Mulders S4587316.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Deze masterthesis is een subonderdeel van een grotere studie ‘omgaan met (het eigen) autisme’. Op basis van een vooronderzoek is er door middel van interviews met personen met een autismespectrumstoornis, literatuur en input van andere belanghebbenden onderzocht welke concepten van belang zijn in het kader van identiteitsontwikkeling bij personen met autisme. Dit resulteerde in een themalijst die deze concepten dekt. Bovendien werd door een panel van experts een lijst samengesteld van interventies die ondersteunend kunnen zijn in het kader van de identiteitsontwikkeling van personen met autisme, waaronder de interventies 'Zelfbeeld' en 'Emotieregulatie Training'. Deze interventieprotocollen zijn geanalyseerd door middel van een thematische analyse. In de interventie ‘Zelf in beeld’ kwamen de meeste thema’s, waaronder; zingeving, integratiesamenleving, identiteitszoektocht, gevormdheid identiteit, zelfvertrouwen, identiteitsopvatting, zelfveroordeling, identiteitssynthese en zelfacceptatie bij het onderdeel 'Psychodynamische kunstzinnige groepstherapie' aanbod. In de interventie 'Emotieregulatie Training' kwamen de meeste thema's, waaronder; levensfilosofie, identiteitszoektocht, identiteitsdomeinen, zingeving, zelfacceptatie, betekenisvol leven, identiteitsopvatting, zelfveroordeling, zelfbeeld, existentiële angsten, identiteitscrisis, gevormdheid identiteit en integratiesamenleving bij het onderdeel 'Leefstijlontwikkeling' aanbod. Een mogelijke beperking in dit onderzoek is de conceptuele overlap in betekenis van de definities van de gebruikte thema's, die op subjectief verschillende manieren kunnen worden geïnterpreteerd. Een andere beperking is dat het niet uit te sluiten is dat andere niet-onderzochte interventies uit ‘Zelf in beeld’ meer thema’s dekken. In het onderzoek naar de interventies komen meerdere thema's/behoeften aanbod die bijdragen aan identiteitsontwikkeling. Om in alle thema's (behoeften) te voorzien, zullen alle bijpassende gekoppelde interventies moeten worden onderzocht om samen de meest geschikte combinaties te kunnen bieden die samen een integrale aanpak vormen die voor elk individu op maat kan worden toegepast. Sleutelwoorden: autismespectrumstoornis (ASS), identiteitsontwikkeling, Zelf in beeld, Emotieregulatie Training.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Greaves-Lord, K.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Psychology (CP) [Master Psychology]
Date Deposited: 16 Feb 2023 11:01
Last Modified: 16 Feb 2023 11:01
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1692

Actions (login required)

View Item View Item