Hamminga, Dana (2022) Een Onderzoek naar de Relatie Tussen Uitdagend Opvoedgedrag van Ouders en de Sociaal-Emotionele Ontwikkeling van het Kind. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis_D_Hamminga_S5003814.pdf Download (288kB) | Preview |
Abstract
Aangezien het internaliserend probleemgedrag van jonge kinderen op zowel korte- als lange termijn voor problemen zorgt op school, thuis en in andere omgevingen, is het belangrijk om mogelijke voorspellers hiervan in kaart te brengen. De huidige studie heeft daarom gebruik gemaakt van de data van de 3HOEK studie om te onderzoeken of het uitdagend opvoedgedrag van vaders gerelateerd is aan het internaliserend probleemgedrag van het kind. Daarnaast is onderzocht of het uitdagend opvoedgedrag van moeders een modererend effect had op deze relatie. De data is verzameld bij zowel hoog- als laagopgeleide vaders (N = 104), moeders (N = 104) en hun 3-jarige kinderen (N = 104). Het uitdagend opvoedgedrag van ouders is gemeten met behulp van observaties en het internaliserend probleemgedrag van het kind is gemeten doormiddel van een vragenlijst (SDQ) die is ingevuld door de vader. Resultaten lieten zien dat het uitdagend opvoedgedrag van vaders niet significant gerelateerd was aan het internaliserend probleemgedrag van het kind. Wel is er een modererend effect gevonden van het uitdagend opvoedgedrag van moeders op deze relatie. Het uitdagend opvoedgedrag van vaders bleek wel negatief gerelateerd aan het internaliserend probleemgedrag van het kind bij een lage mate, maar niet bij een hoge mate van uitdagend opvoedgedrag van moeders. Daarnaast bleek het uitdagend opvoedgedrag van vaders mogelijk te kunnen compenseren voor een lage mate van uitdagend opvoedgedrag van de moeder. Limitaties worden besproken, evenals aanbevelingen voor praktijk en vervolgonderzoek.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Helmerhorst, K.O.W. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 14 Feb 2022 11:36 |
Last Modified: | 14 Feb 2022 11:36 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/170 |
Actions (login required)
View Item |