Knoops, Sanne (2022) Dubbel bijzondere leerlingen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Masterthesis Sanne Knoops def.pdf Restricted to Repository staff only Download (710kB) |
Abstract
In Nederland gaan zo’n vijftienduizend kinderen niet naar school. Ze zitten thuis omdat hun school hen niet een voldoende passend aanbod kan geven. Ook veel dubbel bijzondere kinderen - hoogbegaafde leerlingen met leer- of gedragsproblemen - zitten thuis. Huidig onderzoek focust zich op de onderwijsbehoeften van dubbel bijzondere leerlingen en in welke didactische werkvormen aan deze onderwijsbehoeften wordt voldaan zodat zij gemotiveerd en taakgericht zijn. In huidig onderzoek zijn zes dubbel bijzondere leerlingen geobserveerd tijdens vier didactische werkvormen: instructievormen, opdrachtvormen, interactievormen en spelvormen. Gedurende deze observaties is met behulp van de Instrinsic Motivation Inventory de motivatie van de respondenten in kaart gebracht. Door middel van het invullen van tijdsteekproefformulieren zijn gegevens verzameld betreffende de taakgerichtheid van de respondenten. Uit de resultaten blijkt dat spelvormen de hoogste motivatie en taakgerichtheid opleveren. Tijdens de spelvormen wordt sterk voldaan aan de behoefte aan autonomie en veel spelvormen sluiten aan op de behoefte aan een strength-based aanpak en de behoefte aan acceptatie en erkenning van dubbel bijzondere leerlingen. De resultaten laten verder zien dat nog onvoldoende wordt voorzien in de behoefte om verbinding te hebben met ontwikkelingsgelijken en in de behoefte aan autonomie bij het inplannen van taken. Dit is terug te zien in de taakgerichtheid en motivatie die tijdens de instructie- en opdrachtvormen lager ligt dan bij de overige werkvormen. Daarnaast blijkt dat de respondenten gemotiveerd en taakgericht zijn wanneer hen de opdracht wordt uitgelegd, maar dat wanneer zij zelfstandig aan de opdracht werken hun taakgerichtheid en motivatie afnemen. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat hun behoefte aan regulatie van prikkels en gedrag nog onvoldoende wordt vervuld tijdens de opdrachtvormen waardoor zij te veel afleiding ervaren. Er is meer onderzoek nodig om de onderwijsbehoeften, motivatie en taakgerichtheid van dubbel bijzondere leerlingen volledig te begrijpen. De resultaten van dit onderzoek kunnen enkel gegeneraliseerd worden naar populaties die dezelfde achtergrondkenmerken hebben als de participanten van huidig onderzoek. Voor toekomstig onderzoek wordt aangeraden gebruik te maken van een grotere steekproef met daarin respondenten met meer diverse achtergrondkenmerken.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Post, W.J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 20 Feb 2023 14:28 |
Last Modified: | 20 Feb 2023 14:28 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1708 |
Actions (login required)
View Item |