Javascript must be enabled for the correct page display

Vredesonderwijs in Zaanstad

Odink, Hannah (2023) Vredesonderwijs in Zaanstad. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Vredesonderwijs in Zaanstad.pdf

Download (389kB) | Preview

Abstract

Burgerschapsvorming is een actueel onderwerp in het onderwijsveld, zeker in het huidige internationale politieke klimaat. Onderwijs met als doel aandacht te vragen voor maatschappelijke kwesties en leerlingen op te voeden tot actieve en kritische burgers is niet nieuw. In de jaren zeventig en tachtig stond een soortgelijke vorm van onderwijs op de politieke agenda: vredesonderwijs. Vredesonderwijs was onderwerp van discussie, zowel in de landelijke als lokale politiek. In deze thesis is door middel van archiefonderzoek in kaart gebracht hoe de discussie over vredesonderwijs in de gemeente Zaanstad verliep en in hoeverre dit overeenkwam met soortgelijke discussies in Amsterdam-Noord, Emmen en Leeuwarden, waar eerder onderzoek naar gedaan is. De discussie in Zaanstad kwam op gang in 1981, naar aanleiding van een motie ter bevordering van vredesonderwijs die werd ingediend door de Zaanse afdeling van de Communistische Partij Nederland (CPN). De discussie die zich vervolgens ontvouwde speelde zich af rondom drie kernthema’s, namelijk actieve overheidsbemoeienis bij onderwijsbeleid, vrijheid van onderwijs en openbaar onderwijs, en ouderbetrokkenheid. Overheidsbemoeienis en vrijheid van onderwijs waren ook terugkerende thema’s in discussies over vredesonderwijs in de eerder onderzochte gemeenten. Liberale partijen waren beducht voor te grote overheidsbemoeienis en linkse invulling daarvan en spraken hun angst uit voor indoctrinatie. Socialistische en communistische partijen deelden deze zorgen niet en spraken zich uit over de noodzaak van vredesonderwijs. De motie werd uiteindelijk aangenomen door de links georiënteerde gemeenteraad van Zaanstad. De uitvoering van de motie werd heel serieus genomen, maar scholen kregen wel veel ruimte om vredesonderwijs in te vullen op een manier die paste bij de eigen schoolsituatie.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Amsing, H.T.A.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 21 Feb 2023 08:40
Last Modified: 21 Feb 2023 08:40
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1712

Actions (login required)

View Item View Item