Javascript must be enabled for the correct page display

Executieve Functies en ADHD Symptomen bij Studenten: Een Experimentele Studie

Heijnen, Jiska (2023) Executieve Functies en ADHD Symptomen bij Studenten: Een Experimentele Studie. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
22-02-2023 Jiska Heijnen_ bachelorthese - final draft.pdf

Download (845kB) | Preview

Abstract

Doel: De diagnostische criteria voor ADHD zijn voornamelijk gericht op de symptomen van ADHD bij kinderen. Bij volwassenen uit de stoornis zich vaak anders waardoor het lastig is om ADHD bij volwassenen te diagnosticeren. Problemen met executieve functies in het algemeen, en specifiek motivatie en inhibitie, komen vaak voor bij volwassenen met ADHD. De inhibitietheorie van Barkley (1997) stelt dat problemen met inhibitie een onderliggende oorzaak zijn van ADHD. De toestandsregulatietheorie daarentegen suggereert dat problemen met motivatie een kernaspect is van ADHD (Van der Meere et al., 2010). De huidige studie onderzoekt de associatie tussen problemen met executieve functies en symptomen van ADHD bij studenten. Methode: Ten eerste werden de zelfrapportagevragenlijsten De Conners’ Adult ADHD Rating Scales (CAARS) en de Executive Function Index (EFI) online afgenomen bij een steekproef van 229 universiteitsstudenten om de mate van ADHD symptomen en executieve functies respectievelijk te meten. Ten tweede, om de rol van executieve functies op cognitief niveau bij volwassenen met ADHD verder te onderzoeken, werd in deze studie exploratief onderzocht of een Go/No-go taak een valide instrument is om executieve functies motivatie en inhibitie bij volwassenen te meten. Een aangepaste versie van de Go/No-go taak werd ontwikkeld met twee experimentele condities, één met een snelle stimulus presentatiesnelheid/event rate en de andere met een langzame stimulus presentatiesnelheid. De taak werd afgenomen bij zes studenten psychologie. Resultaten: De resultaten van de vragenlijsten gaven aan dat studenten met meer ADHD symptomen meer problemen hadden met executieve functies, en specifiek met inhibitie. Daarnaast lijken problemen in executieve functies een voorspeller te zijn voor ADHD symptomen. De bevindingen van de cognitieve experimentele taak gaven aan dat studenten meer fouten maakten in de snelle conditie en langere reactietijden hadden in de langzame conditie. De prestaties van deze studenten komen overeen met eerder onderzoek bij kinderen en de bevindingen suggereren dat het gebruik van een dergelijke Go/No-Go taak bij studenten geschikt lijkt voor het meten van executieve functies op cognitief niveau. Conclusie: Op basis van onze bevindingen kan worden geconcludeerd dat problemen met executieve functies een rol spelen in ADHD-symptomen en dat executieve functies van belang kunnen zijn voor de diagnose en behandeling van ADHD. Daarnaast is het voor toekomstig onderzoek van belang om executieve functies op cognitief niveau te meten om meer inzicht te krijgen in de associatie met ADHD bij volwassenen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Borger, N.A.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 23 Feb 2023 10:00
Last Modified: 23 Feb 2023 10:00
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1726

Actions (login required)

View Item View Item