Drooge, Lava van (2023) Technisch lezen in de brugklas: Fonemisch bewustzijn en continu benoemen als duurzame cognitieve voorspellers. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Bachelorwerkstuk_L.van.Drooge_S4042972.pdf Restricted to Repository staff only Download (429kB) |
Abstract
Het doel van dit onderzoek is om meer inzicht te krijgen in fonemisch bewustzijn en continu benoemen als cognitieve voorspellers voor technisch lezen in de brugklas. Daarnaast wordt meer inzicht verkregen in de mate waarin dyslexie de relatie tussen fonemisch bewustzijn en technisch lezen, evenals de relatie tussen continu benoemen en technisch lezen beïnvloedt. Uit een groot aantal eerdere onderzoeken is gebleken dat fonemisch bewustzijn en continu benoemen goede cognitieve voorspellers zijn voor technisch lezen op de basisschool. Voor het voortgezet onderwijs is echter minder informatie over deze relaties beschikbaar. In dit onderzoek werden 35 Nederlandse leerlingen uit de brugklas onderzocht met verschillende toetsen; FAT-R, CB&WL en EMT-Klepel-R. De leerlingen werden verdeeld in subgroepen: dyslexie (n = 9) en geen dyslexie (n = 25). Om de gegevens te analyseren, werden correlatieanalyses (Pearson en Spearman) en regressieanalyses uitgevoerd. In deze studie is geen significante relatie gevonden tussen fonemisch bewustzijn en technisch lezen. De relatie tussen continu benoemen en technisch lezen is wel significant met een voorspellende waarde van 22%. Voor leerlingen zonder dyslexie heeft continu benoemen een voorspellende waarde van 20% en voor leerlingen met dyslexie is deze voorspellende waarde 38% (beide niet significant). Voor leerlingen zonder dyslexie is de voorspellende waarde voor fonemisch bewustzijn 12% en voor leerlingen met dyslexie heeft fonemisch bewustzijn een voorspellende waarde van 24% (beide niet significant). De conclusie van het onderzoek is dat de resultaten laten zien dat fonemisch bewustzijn geen cognitieve voorspeller is voor technisch lezen in de burgklas, maar continu benoemen wel. Dit is in overeenstemming met de hypothesen. Daarnaast laten de resultaten zien dat voor zowel fonemisch bewustzijn als continu benoemen een verschil bestaat in voorspelbaarheid, wat deels in overeenstemming is met de hypothesen. Trefwoorden: fonemisch bewustzijn, continu benoemen, technisch lezen, voortgezet onderwijs, brugklas, dyslexie.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Groot, B.J.A. de |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 23 Feb 2023 14:43 |
Last Modified: | 23 Feb 2023 14:43 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1730 |
Actions (login required)
View Item |