Javascript must be enabled for the correct page display

Kansengelijkheid binnen het PO

Bruggert, M.A. (2023) Kansengelijkheid binnen het PO. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Master EoE Thesis Maartje Bruggert 2022,2023.pdf
Restricted to Registered users only

Download (705kB)

Abstract

Sinds de coronacrisis is er vernieuwde belangstelling voor het probleem kansenongelijkheid in het onderwijs. Kansenongelijkheid uit zich onder andere in het schooladvies. Leerlingen met laagopgeleide ouders of een migratieachtergrond krijgen een lager schooladvies bij de overgang van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs, ondanks dat leerlingen cognitief vergelijkbare resultaten behalen. Dit laat zien dat niet alle leerlingen gelijke onderwijskansen krijgen, terwijl deze bepalend zijn voor de carrière en inkomenspositie van de leerling. Er zijn verschillende beleidsmaatregelen ingevoerd om kansenongelijkheid te bestrijden, deze lijken echter de kern van het probleem kansenongelijkheid niet te raken. Het schooladvies dat gegeven wordt in groep 8 is onderdeel van het adviseringsproces. De eerste stap in het proces is het geven van een preadvies in groep 7. Het doel van dit onderzoek “Kansengelijkheid binnen het PO”, is om te onderzoeken hoe de eerste voorsortering kansrijk kan verlopen. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Hoe kunnen leerkrachten van groep 7 binnen het primair onderwijs in Nederland beleidsmatig ondersteund worden om kansengelijkheid op het terrein van de overgang van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs optimaal te bewerkstelligen? Om antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag is kwalitatief praktijkgericht onderzoek verricht. Allereerst heeft een explorerende documentanalyse de beleidsmaatregelen die de leerkracht ondersteunen in het bewerkstelligen van kansengelijkheid in het adviseringsproces in kaart gebracht. Vervolgens is aan de hand van interviews onderzocht hoe leerkrachten van groep 7 invulling geven aan kansengelijkheid in het adviseringsproces en waar hierbij hun ondersteuningsbehoefte ligt. Tot slot zijn er op basis van de explorerende documentanalyse en interviews met de leerkrachten stellingen ontwikkeld voor het optimaliseren van kansengelijkheid in de schooladviesprocedure. Deze stellingen zijn voorgelegd aan beleidsadviseurs werkzaam bij de Onderwijsraad en de PO-Raad. Concluderend op dit onderzoek blijkt dat kansenongelijkheid een hardnekkig probleem is. Aan de wil en inzet van leerkrachten en beleidsadviseurs ontbreekt het niet. Uit de resultaten blijkt dat een verschuiving van de focus op het toetsresultaat naar de leerontwikkeling kan bijdragen aan het creëren van een kansrijk adviseringsproces. Dit vraagt om een procesmatige advisering. Bovendien wordt er gewezen naar een verdergaande maatregel, namelijk het verlaten van het selectiemoment. Zo krijgen alle leerlingen de tijd om hun talenten te ontwikkelen, voordat zij naar een bepaald niveau worden doorverwezen. Dit onderzoek heeft een koppeling gemaakt tussen theorie, beleid en praktijk, wat resulteerde in een aantal aanbevelingen. Vervolgonderzoek zou middels een focusgroep de koppeling tussen de drie gebieden sterker kunnen maken.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Linden, C.J. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Ethics and Education: philosophy, history and law [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Feb 2023 15:00
Last Modified: 24 Feb 2023 15:00
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1734

Actions (login required)

View Item View Item