Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van ruimtelijke context op binding van locatie en identiteit in een veranderingsblindheidstaak

Piso, Ellis (2023) De invloed van ruimtelijke context op binding van locatie en identiteit in een veranderingsblindheidstaak. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
BT_eindversie_Ellis_S3919390.pdf

Download (650kB) | Preview

Abstract

In dit experiment is door middel van een computertaak onderzocht of het plaatsen van objecten in hun natuurlijke context leidt tot meer accurate reacties bij het uitvoeren van een veranderingsblindheidtaak, aangezien context belangrijk is voor het plaatsvinden van binding. Er werden twee onafhankelijke variabelen onderzocht: (1) of het doelobject wel/niet in context was en (2) of de overige objecten wel/niet in context waren. De huidige studie richtte zich op de analyse van twee afhankelijke variabelen: de mate van detectie van het signaal (een verandering in een trial) in d' en de correct geïdentificeerde locatie van de verandering. Er namen 40 participanten deel aan het experiment. De steekproef die gebruikt is voor de analyse bestaat uit 36 participanten. De resultaten tonen aan dat het plaatsen van de objecten in hun natuurlijke context niet leidt tot een verbetering van de prestaties op de veranderingsblindheidtaak. Bovendien is gebleken dat de context van de overige objecten geen significant effect heeft op de prestatie, wat aangeeft dat er geen interactie is tussen het doelobject en de overige objecten. De analyse van dit onderzoek kan bijdragen aan de kennis over de cognitieve processen die bij veranderingsblindheid een rol spelen, welke mogelijk van toepassing kunnen zijn voor andere onderzoeksgebieden waarin veranderingsblindheid een rol speelt.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Vries, P.H. de
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 27 Feb 2023 08:36
Last Modified: 27 Feb 2023 08:36
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1744

Actions (login required)

View Item View Item