Worpenberg, M.B. (2023) Samenwerkend Leren: Het Schrijven van een Groepsovereenkomst, Groepscohesie en de rol van de Supervisor. Bachelor thesis, Psychology.
|
Text
BachelortheseMirte-finalversion.pdf Download (480kB) | Preview |
Abstract
Samenwerkend leren is geassocieerd met veel positieve uitkomsten zoals een positievere kijk op het onderwerp, meer sociale steun en groepscohesie. De huidige studie onderzocht het effect van het schrijven van een groepsovereenkomst, welke beoogt samenwerkend leren te stimuleren, op de mate van groepscohesie en onderzocht de rol van de supervisor welke mogelijk een modererende rol kan aannemen in dit verband. Data is verzameld middels een online vragenlijst afgenomen bij twee cohorten Psychologiestudenten welke hun Bachelorthese schreven aan de Rijksuniversiteit Groningen, een cohort uit het academisch jaar 2021-2022 zonder groepsovereenkomst (N = 57) en een cohort uit het academisch jaar 2022-2023 met groepsovereenkomst (N = 67). Het effect van het schrijven van een groepsovereenkomst op de mate van groepscohesie is alleen significant wanneer er gecontroleerd wordt voor de rol van de supervisor. Het effect van de rol van de supervisor op de mate van groepscohesie is alleen significant wanneer er gecontroleerd wordt voor het cohort en het interactie-effect. Het interactie-effect is marginaal significant, vooral als de rol van de supervisor klein is lijkt de groepsovereenkomst belangrijk te zijn. Het huidige onderzoek draagt bij aan de nog schaarse literatuur over het schrijven van een groepsovereenkomst en toont belangrijke suggesties voor vervolgonderzoek. Trefwoorden: Samenwerkend Leren, Rol van de Supervisor, Groepsovereenkomst, Groepscohesie, Bachelorthese Studenten
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Havik, E.M. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 28 Feb 2023 15:27 |
Last Modified: | 28 Feb 2023 15:27 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1754 |
Actions (login required)
View Item |