Javascript must be enabled for the correct page display

ADHD-Symptomen en Executieve Functies bij Volwassenen

Kooijinga, Merel (2023) ADHD-Symptomen en Executieve Functies bij Volwassenen. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Bachelorthese_Merel_Kooijinga_Definitief_24feb23.pdf

Download (599kB) | Preview

Abstract

ADHD is een neurologische ontwikkelingsstoornis die zowel bij kinderen als bij volwassenen voorkomt. Echter, het diagnosticeren van ADHD bij volwassenen levert problemen op. Literatuur suggereert dat ADHD-symptomen bij volwassenen geassocieerd zijn met problemen met executieve functies. In het huidige onderzoek werden de relaties tussen zowel ADHD-symptomen en executieve functies in het algemeen als tussen ADHD-symptomen en specifieke executieve functies onderzocht. Symptomen van ADHD werden gemeten met de Conners’ Adult ADHD Rating Scales (CAARS) en problemen met executieve functies werden gemeten met de Executive Function Index (EFI). Ten eerste is gevonden dat studenten met een hogere mate van ADHD-symptomen in het algemeen meer problemen met executieve functies hebben en dat symptomen van ADHD een voorspeller zijn van problemen met executieve functies. Ten tweede is gevonden een hogere mate van ADHD-symptomen samengaat met meer problemen met de specifieke executieve functies strategisch plannen, organiseren en impulscontrole. Echter, er was geen associatie tussen ADHD-symptomen en problemen met de specifieke executieve functies motivatie en empathie. Geconcludeerd kan worden dat problemen met executieve functies een rol spelen in symptomen van ADHD bij studenten. Mogelijk kan meer inzicht in executieve functies de diagnose en behandeling van ADHD bij volwassenen verbeteren.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Borger, N.A.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 06 Mar 2023 12:53
Last Modified: 06 Mar 2023 12:56
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1769

Actions (login required)

View Item View Item