Brouwers, Neve Zoë (2023) De Rol van de Temporele Context Bij Binding in een Change-Blindness-Task. Bachelor thesis, Psychology.
|
Text
S4301919_Zoë Brouwers_Bachelor thesis_De Rol van de Temporele Context Bij Binding in een Change-Blindness-Taak.pdf Download (412kB) | Preview |
Abstract
Het fenomeen change blindness, het onvermogen om veranderingen te detecteren, kan het daardoor moeilijk maken om dagelijkse taken uit te voeren. Om change blindness uit te leggen, speelt binding een cruciale rol. Dit is in het bijzonder waar voor de formatie van tijdelijke verbindingen tussen een neurale representatie van een object en zijn identiteit, of andere aspecten van het object. Gebaseerd op het bindingproces, zijn hypotheses geformuleerd over hoe de temporele context een rol kan spelen in het detecteren van veranderingen. Het onderzoek heeft gebruik gemaakt van een change-blindness-taak, waar de trials in paren voorkwamen. Door gebruik te maken van paren, kon de participant bekend worden met de objecten uit de eerste trial. De verwachting was dat wanneer er drie objecten die voorkomen in de eerste trial en terugkomen in de tweede trial, de verandering beter gedetecteerd werd wanneer het doelobject zich bevond in het midden van de drie terugkerende objecten. Om bewijs te vinden voor de hypothese, is gebruik gemaakt van een herhaalde metingen ANOVA om de data te analyseren. We hebben geen significantie gevonden voor de verschillende niveaus van sensitiviteit en voor de verschillende niveaus van locatieaccuraatheid. Het onderzoek heeft geen bewijs gevonden voor de rol dat de temporele context speelt in het detecteren van veranderingen. Keywords: Change blindness, binding, neurale netwerk, visueel werkend geheugen, temporele context
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Vries, P.H. de |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 08 Mar 2023 12:14 |
Last Modified: | 08 Mar 2023 12:14 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1775 |
Actions (login required)
View Item |