Javascript must be enabled for the correct page display

The role of contextual, personal, and/or parenting-related factors in individual differences in parental mind-mindedness ability: A scoping review

Assen, Noëlle (2023) The role of contextual, personal, and/or parenting-related factors in individual differences in parental mind-mindedness ability: A scoping review. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Assen S3466868.pdf

Download (601kB) | Preview

Abstract

Mind-mindedness verwijst naar de neiging van een ouder om een jong kind te behandelen als een individu met een eigen bewustzijn. Uit eerder onderzoek is gebleken dat mind-mindedness positieve uitkomsten heeft op de ontwikkeling van het kind. Minder is bekend over wat individuele verschillen in ouderlijke mind-mindedness veroorzaakt. Deze studie heeft getracht te verkennen wat de afgelopen vijf jaar is gepubliceerd over contextuele, persoonlijke en/of ouderschaps-gerelateerde factoren die potentieel bijdragen aan individuele verschillen in ouderlijke mind-mindedness. Op basis van beschikbare literatuur is getracht te achterhalen welke contextuele, persoonlijke en/of ouderschaps-gerelateerde factoren op betrouwbare wijze kunnen worden geïdentificeerd als bijdragend aan ouderlijke mind-mindedness capaciteiten. In de dataverzameling werd het raamwerk voor scoping reviews van Arksey en O’Malley gevolgd. Om relevante literatuur te identificeren werden negen elektronische databases doorzocht en werd er een kwaliteitscontrole uitgevoerd. In totaal zijn 21 artikelen geïncludeerd in deze studie. Associaties zijn gevonden tussen cultuur, leeftijd van ouders, geslacht van ouders, depressie in moeders, hechting van ouders, de psychopathologie van het kind, en geplande zwangerschap en zwangerschapservaringen en ouderlijke mind-mindedness capaciteit. De effecten van cultuur en leeftijd van ouders op het vermogen om mind-minded te zijn werden tevens in eerdere onderzoeken geïdentificeerd en kunnen daarom betrouwbaar worden geïdentificeerd als bijdragend aan het vermogen van ouders om mind-minded te zijn. Interventies kunnen zich richten op ouders die van nature minder geneigd zijn om mind-minded te zijn, zoals jonge moeders en ouders uit meer collectivistische culturen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Sluiter-Oerlemans, A.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Youth 0-21, Society and Policy [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 10 Mar 2023 13:08
Last Modified: 10 Mar 2023 13:08
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1787

Actions (login required)

View Item View Item