Javascript must be enabled for the correct page display

Meer (leer)kracht door kernkwadranten? Wat zeggen leerkrachten over een methode gebaseerd op het kernkwadrantenmodel die hen laat nadenken over zichzelf in interactie met als lastig ervaren leerlingen?

Klooster, Marije (2023) Meer (leer)kracht door kernkwadranten? Wat zeggen leerkrachten over een methode gebaseerd op het kernkwadrantenmodel die hen laat nadenken over zichzelf in interactie met als lastig ervaren leerlingen? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Definitieve scriptie Kernkwadranten Marije Klooster.pdf

Download (412kB) | Preview

Abstract

De laatste decennia zijn in samenleving en onderwijs stoornisdenken en het biomedische perspectief overheersend geweest, wat in verband is gebracht met het stijgende aantal psychiatrische classificaties bij kinderen in Westerse landen. Er zijn echter nadelen verbonden aan dit classificeren van kinderen. Leerkrachten spelen een belangrijke rol in de aanloop naar het krijgen van een officiële classificatie. De huidige studie onderzoekt wat leerkrachten in het speciaal onderwijs zeggen over stoornisdenken en lastig gedrag en de omgang hiermee. Om meer te focussen op de rol van leerkrachten, in plaats van op problemen bij het kind, richt de huidige studie zich op de vraag of een training gebaseerd op het Kernkwadrantenmodel van Ofman (2006) kan helpen de zelfeffectiviteit van leerkrachten te vergroten en de gedragsperceptie van lastig gedrag te veranderen. De training werd ingezet op een basisschool voor speciaal onderwijs voor 44 leerkrachten. Leerkrachten moesten met elkaar nadenken over eigen sterke en zwakke punten bij interactie met lastige leerlingen. Uit interviews met dertien leerkrachten zijn tegenstrijdige effecten op zelfeffectiviteit en gedragsperceptie gevonden. Wel heeft de training veel bewustwording van hun eigen gedrag bij leerkrachten gecreëerd en hebben leerkrachten meer oog voor positieve kanten van lastige leerlingen gekregen. Daarom wordt aanbevolen de training in te zetten bij individuele situaties in het speciaal onderwijs waarbij leerkrachten vastgelopen zijn in interactie met een lastige leerling. Kernkwadranten kunnen dan helpen op een andere manier naar de situatie te kijken en zorgen door inzicht in eigen aandeel in de interactie dat leerkrachten hun gedrag doelgericht kunnen veranderen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Batstra, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 13 Mar 2023 09:39
Last Modified: 13 Mar 2023 09:39
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1790

Actions (login required)

View Item View Item