Javascript must be enabled for the correct page display

ADHD en Executieve Functies bij Studenten

Trooster, Margot (2023) ADHD en Executieve Functies bij Studenten. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
9 maart scriptie definitief.pdf

Download (769kB) | Preview

Abstract

Er zijn problemen met diagnosticeren van ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Waar er een consensus heerst over de diagnose van kinderen met ADHD, blijft de diagnose van volwassenen onduidelijk, grotendeels vanwege een gebrek aan kennis over de symptomen. Het doel van deze studie is om meer inzicht te krijgen in de diagnose ADHD bij volwassenen door te onderzoeken wat de associatie is tussen ADHD symptomen en problemen met executieve functies bij studenten. Om dit te onderzoeken hebben in totaal 229 eerstejaars psychologie studenten de Executive Function Index (EFI) en de Conners ’Adult ADHD Rating Scales (CAARS) vragenlijst ingevuld. Hiertoe is ten eerste onderzocht of ADHD symptomen geassocieerd zijn met executief disfunctioneren in het algemeen. Ten tweede is onderzocht wat de associatie is tussen ADHD symptomen en problemen met de executieve functies inhibitie en motivatie. Tenslotte is onderzocht of problemen met inhibitie en motivatie goede voorspellers zijn van ADHD symptomen. Ten eerste werd gevonden dat studenten met meer ADHD symptomen ook meer problemen hadden met EFs. Ten tweede werd gevonden dat studenten met meer ADHD symptomen ook meer problemen met de EF inhibitie hadden, maar niet meer problemen hadden met de EF motivatie. Ten derde bleek dat problemen met inhibitie een matige voorspeller is van ADHD symptomen. Tenslotte werd gevonden dat de associatie tussen ADHD symptomen en problemen met EFs relatief sterker was bij de DSM-IV subschaal. De resultaten suggereren dat problemen met EFs in grotere mate geassocieerd zijn met de kernsymptomen van ADHD in vergelijking tot de algemene populatie volwassenen. Geconcludeerd kan worden dat problemen met executieve functies samenhangen met ADHD en belangrijk zijn bij het diagnosticeren en mogelijk behandelen van volwassenen met ADHD. Trefwoorden: ADHD symptomen, Executieve Functies, CAARS, EFI, studenten

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Borger, N.A.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 14 Mar 2023 08:25
Last Modified: 14 Mar 2023 08:25
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1795

Actions (login required)

View Item View Item