Javascript must be enabled for the correct page display

Culturele Competentie onder Jeugdzorgprofessionals: Een Kwalitatief Onderzoek naar de Ervaringen van de Jeugdzorgprofessionals van Cornerstones Jeugdzorg

Ruardij, Eva (2023) Culturele Competentie onder Jeugdzorgprofessionals: Een Kwalitatief Onderzoek naar de Ervaringen van de Jeugdzorgprofessionals van Cornerstones Jeugdzorg. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Bachelorscriptie Eva Ruardij S4125630.pdf
Restricted to Registered users only

Download (482kB)

Abstract

In dit onderzoek wordt onderzocht hoe jeugdzorgprofessionals van Cornerstones Jeugdzorg culturele competentie in de praktijk brengen bij het werken met minderheidsgroepen en in hoeverre zij zich daarin competent voelen. Het begrip culturele competentie bestaat daarbij uit de aspecten: culturele kennis, culturele vaardigheden, culturele sensitiviteit en cultureel bewustzijn. Het onderzoek betreft een kwalitatief onderzoeksontwerp met semigestructureerde interviews (N=8). De resultaten laten zien dat de professionals onzekerheid ervaren over hun culturele kennis. Hoewel ze een breed scala aan culturele vaardigheden toepassen, zoals cultuursensitieve diagnostiek, zijn er ook vaardigheden die worden genegeerd, zoals het betrekken van collega's. Desalniettemin hebben ze vertrouwen in de cultureel sensitieve relaties met de jeugd. Ten slotte ervaren ze een groot zelfbewustzijn als het gaat om cultureel bewustzijn. Vergeleken met het aanpassen aan de persoonlijkheid en problemen van de jeugdige, wordt culturele competentie als minder belangrijk beschouwd om op te focussen door de professionals. Samengevat kan gesteld worden dat het cultureel competent voelen van de professionals van Cornerstones Jeugdzorg afhangt van het aspect van culturele competentie en het wordt niet als een prioriteit gezien. Een praktische implicatie van dit onderzoek is om de ondersteuning vanuit de organisatie te verbeteren, zodat deze echt aansluit bij de behoefte van de professionals. Verder onderzoek naar de mechanismen die ten grondslag liggen aan de onzekerheid die professionals ervaren, zou kunnen bijdragen aan een hogere ervaring van zelfredzaamheid, waardoor de kwaliteit van zorg die Cornerstones Jeugdzorg biedt, verbetert. Trefwoorden: culturele competentie, culturele kennis, culturele vaardigheden, culturele sensitiviteit en cultureel bewustzijn.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Bosch, K.A. van den
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 15 Mar 2023 08:23
Last Modified: 15 Mar 2023 08:23
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1796

Actions (login required)

View Item View Item