Javascript must be enabled for the correct page display

Onderzoek naar mensen met een beperking: Een literatuurstudie naar de kwaliteit van onderzoek naar mensen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen

Boer, Elle Kea de (2021) Onderzoek naar mensen met een beperking: Een literatuurstudie naar de kwaliteit van onderzoek naar mensen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
IEDEREEN Mensen met een beperking. Een literatuurstudie naar de kwaliteit van onderzoek naar mensen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Achtergrond: Door toenemende aandacht voor onderzoeken naar mensen met (Zeer) Ernstige Verstandelijke en Meervoudige Beperkingen [ZEVMB] en de problemen die zich daarbij voordoen, was het doel van dit onderzoek de kwaliteit en karakteristieken van onderzoeken naar mensen met (Z)EVMB in kaart te brengen. Methode: Een systematisch literatuuronderzoek is uitgevoerd op 25 geïncludeerde interventiestudies afkomstig uit een database van 212 studies, gepubliceerd tussen 2005 en 2020, verzameld door de Academische Werkplaats EMB. De data is samengevat op basis van doel, onderzoeksdesign, participanten, interventie en gehanteerde meetinstrumenten. De kwaliteit van de onderzoeksdesigns is bepaald met de Mixed Methods Appraisal[MMAT]- Tool. Resultaten: Van de 212 studies uit de database, zijn 25 interventiestudies geïncludeerd. De onderzoeksdesigns waren divers: 15 kwantitatief, discriptieve onderzoeksdesigns (60%), 6 niet-gerandomiseerde controle studies, 2 gemixte methode-designs, 1 kwalitatieve studie en 1 gerandomiseerde controle studie. Zeven studies hadden een 5/100%-MMAT-score, 18 studies hadden een 4/80% MMAT-score, met een MMAT-score variërend van een 0/0% tot 5/100%. Veel studies telden 2 (n=5, 30%) of 3 (n=5, 20%) participanten. De interventiesessies varieerden van 1 tot 689 sessies, met een gemiddelde van 93 interventiesessies van 10 minuten. Bij 10 studies was sprake van een follow-up. In de studies werden verschillende typen interventies onderzocht, waarbij een meerderheid een op microswitch technologie gebaseerde interventies betrof. Wat betreft meetinstrumenten werd er gebruik gemaakt van sensoren en microswitchtechnologie (n=12, 48%), observaties (n=15, 68%), vraag- en schaallijsten (n=2, 8%), enquêtes (n=3, 12%) en interviews (n=2, 8%). De kwaliteit van de meetinstrumenten was divers en soms twijfelachtig. Conclusie: De afgelopen jaren zijn er diverse onderzoeken naar mensen met (Z)EVMB gedaan, van hoge kwaliteit met een grote kennisopbrengst en evidence based interventies. De variatie in meetinstrumenten en de beschreven kwaliteit is beperkt en verdiend aandacht.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Putten, A.A.J. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 23 Dec 2021 07:53
Last Modified: 23 Dec 2021 07:53
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/18

Actions (login required)

View Item View Item