Javascript must be enabled for the correct page display

De Invloed van Bijwerkingen en Publicatiebias op Onderzoek naar Antidepressiva-gebruik door Kinderen en Adolescenten: een Systematisch Parapluonderzoek

Luikenaar, Danielle Geertje (2023) De Invloed van Bijwerkingen en Publicatiebias op Onderzoek naar Antidepressiva-gebruik door Kinderen en Adolescenten: een Systematisch Parapluonderzoek. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
S3343030_D.G.Luikenaar_Thesis22_23_ Final.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (295kB)

Abstract

Depressies komen steeds vaker voor bij kinderen en adolescenten en zo neemt het voorschrijven van antidepressiva ook toe. Recent onderzoek toont aan dat er weinig onderzoek gedaan wordt naar de effecten van bijwerkingen en de veiligheid van antidepressiva-gebruik. Dit kan mogelijk veroorzaakt worden door selectieve publicaties met incomplete bevindingen. Om de bijwerkingen van het gebruik van antidepressiva door kinderen en adolescenten (van zes tot achttien jaar) bij een depressie te onderzoeken en om publicatiebias in systematische reviews in kaart te brengen, is er in dit parapluonderzoek gekeken naar verschillende systematische reviews en meta-analyses. Op 24 november 2022 zijn er in totaal 709 artikelen gescreend in de databases PubMed en PsycInfo. Zeven artikelen voldeden aan de inclusiescriteria. Deze artikelen zijn nauwkeurig geanalyseerd op bevindingen van bijwerkingen en publicatiebias. De resultaten die in het parapluonderzoek naar voren zijn gekomen, laten zien dat de bijwerkingen die voornamelijk werden benoemd in de systematische reviews een toename in misselijkheid, duizeligheid, hoofdpijn, manie omvatten. Antidepressiva werd in verband gebracht met een hogere kans op suïcidaliteit, als ongewenste gebeurtenis. Een geïncludeerd onderzoek constateerde kleine studie effecten tussen associaties (14,2%) en verdere overige bias in de verschillende trials (7,5%). Daarnaast is aangetoond dat venlafaxine het meest verband houdt met bijwerkingen. Vervolgonderzoek is nodig om venlafaxine nader te onderzoeken, publicatiebias nader te identificeren en uit te sluiten, de veiligheid van antidepressiva voor kinderen en adolescenten te waarborgen en de bijwerkingen tegen de effectiviteit van antidepressiva af te wegen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Roest, A.M. and Eisma, M.C.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 16 Mar 2023 10:19
Last Modified: 16 Mar 2023 10:19
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1807

Actions (login required)

View Item View Item