Javascript must be enabled for the correct page display

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en Stichting Advies- en Klachtenbureau Jeugdhulpverlening: ‘de handen ineen’?

Zwol, Berdien van (2023) De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en Stichting Advies- en Klachtenbureau Jeugdhulpverlening: ‘de handen ineen’? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
thesis Berdien van Zwol S2750678 Definitief.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (545kB)

Abstract

Het vertrouwen van de maatschappij in de jeugdhulpverlening staat al jaren onder druk. Hulpverleners zijn soms onvoldoende in staat om kinderen te beschermen en ook naar het toezicht op de jeugdhulpverlening wordt kritisch gekeken. In 2021 besluiten de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en Stichting Advies- en Klachtenbureau Jeugdhulpverlening (AKJ) een samenwerking aan te gaan, om zo elkaars rol te versterken. Dit onderzoek brengt in kaart hoe het formele toezichthoudende orgaan IGJ en het AKJ zich tot elkaar verhouden wanneer het gaat om het waarborgen van de veiligheid van kinderen die te maken krijgen met de Nederlandse jeugdhulp en welke rol zij gezamenlijk vervullen in het toezichthouden op de veiligheid van deze kinderen. Om een antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag zijn er interviews afgenomen bij medewerkers van de IGJ en het AKJ. Deze zijn vervolgens geanalyseerd aan de hand van reflectieve thematische analyse. Uit de analyse blijkt dat de doelstelling van de IGJ en het AKJ hetzelfde is, maar dat er vanuit andere posities invulling gegeven wordt aan hun rol. De samenwerking tussen de IGJ en het AKJ is niet wederkerig, dit is door de huidige positie van de IGJ niet haalbaar doordat zij gebonden is aan wet- en regelgeving. De samenwerking die er is, is echter wel van meerwaarde, omdat zij samen meer zicht hebben op de veiligheid van de jongeren die te maken hebben met jeugdhulpverlening dan ieder apart. Aanbevolen wordt om de relatie tussen de IGJ en het AKJ te versterken en zoveel mogelijk een wederkerige samenwerking te creëren, met behoud van de eigen rol, positie en onafhankelijkheid.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Brummelaar, M.D.C. ten
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Mar 2023 10:07
Last Modified: 20 Mar 2023 10:07
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1811

Actions (login required)

View Item View Item