Javascript must be enabled for the correct page display

Het effect van een Groepscontract op De Mate van Samenwerking bij Bachelorthese studenten, met de mediërende rol van Groepscohesie.

Held, Markus (2023) Het effect van een Groepscontract op De Mate van Samenwerking bij Bachelorthese studenten, met de mediërende rol van Groepscohesie. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Definitieve Bachelorthese Markus Held.pdf

Download (362kB) | Preview

Abstract

Samenwerkend leren is een veelgebruikte leermethode binnen het onderwijs. Binnen deze manier van leren spelen veel factoren een rol, waaronder de mate van samenwerking en de groepscohesie. Contracten binnen het onderwijs bestaan al lang, maar er is nog weinig onderzoek gedaan naar de invloed van een groepscontract op de mate van samenwerking. In huidig onderzoek is er gekeken naar de invloed van het ondertekenen van een groepscontract op de mate van samenwerking binnen bachelorthese-groepjes (N = 143). Daarnaast werd onderzocht of groepscohesie een mediërende rol heeft binnen deze relatie. Onderzoek werd gedaan door scriptiegroepjes, die voorafgaand aan de coöperatie samen een contract opstelden met afspraken over de manier van samenwerken, te vergelijken met thesegroepjes zonder contract. Uit de resultaten bleek dat het gebruik van een groepscontract geen significant effect heeft op de mate van samenwerking en de cohesie binnen de scriptiegroepjes. Uit een exploratieve analyse bleek er wel een positief significant effect te zijn van het groepscontract op de mate van samenwerking bij internationale studenten. Het opstellen en ondertekenen van een groepscontract bleek dus onder de internationale studenten wel te zorgen voor een verhoging van de mate van samenwerking, terwijl dit bij de Nederlandse studenten niet het geval was.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Heesink, J.A.M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 20 Mar 2023 14:41
Last Modified: 20 Mar 2023 14:41
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1815

Actions (login required)

View Item View Item