Javascript must be enabled for the correct page display

De Relatie tussen Samenwerking en de Leerervaring: De Rol van een Groepsovereenkomst

Veenstra, Silke (2023) De Relatie tussen Samenwerking en de Leerervaring: De Rol van een Groepsovereenkomst. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
Bachelorthese_s3890090.pdf
Restricted to Registered users only

Download (333kB)

Abstract

Samenwerkend leren is een onderwijsmethode die momenteel wereldwijd wordt toegepast vanwege de vele voordelen. Echter, deze onderwijsmethode wordt niet altijd succesvol toegepast en kan zelfs voor nadelige effecten zorgen. In het huidige onderzoek ligt daarom de focus op het samenwerkingsproces. De huidige studie onderzoekt de relatie tussen de mate van samenwerking en de leerervaring en er wordt gekeken of een groepsovereenkomst een effect zou kunnen hebben op de samenwerking en leerervaring. Het onderzoek is verricht bij Psychologie studenten aan de Rijksuniversiteit Groningen die in groepjes samenwerken aan hun bachelorthese (N = 143). Met behulp van een vragenlijst is informatie verzameld over de ervaren mate van samenwerking en de (tevredenheid met de) leerervaring bij de groep studenten van het huidige jaar en het voorgaande jaar. De groep van het huidige jaar heeft een groepsovereenkomst ondertekend. Het mogelijke effect van de overeenkomst is onderzocht door de groep van het huidige jaar met de groep van het voorgaande jaar te vergelijken. Het onderzoek heeft een sterk positieve relatie tussen de mate van samenwerking en de leerervaring aangetoond. Er werden geen significante resultaten gevonden voor het effect van de groepsovereenkomst op de samenwerking en leerervaring. Daarnaast werd er geen mediërende rol aangetoond van samenwerking op de relatie tussen groepsovereenkomst en leerervaring. Het theoretische en praktische belang van dit onderzoek wordt besproken. Trefwoorden: samenwerking, tevredenheid met de leerervaring, groepsovereenkomst, samenwerkend leren

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Heesink, J.A.M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 21 Mar 2023 14:57
Last Modified: 21 Mar 2023 14:57
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1820

Actions (login required)

View Item View Item