Javascript must be enabled for the correct page display

In hoeverre zien we thuis terug op school?

Kammen, E.N. van der (2021) In hoeverre zien we thuis terug op school? Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Scriptie tweede kans.pdf

Download (608kB) | Preview

Abstract

Steeds meer kinderen in Nederland groeien op in een niet-traditionele gezinssamenstelling. In deze studie werd onderzocht in hoeverre er een relatie is tussen de gezinssamenstelling waarin een kind opgroeit, het welbevinden dat de leerling ervaart met docenten en klasgenoten en de schoolprestaties van de leerling. Ook werd er onderzocht of deze relatie gemodereerd wordt door het geslacht. Dit werd getest door zowel een one-way ANOVA als een two-way ANOVA uit te voeren met de gezinssamenstelling van de leerling als onafhankelijke variabele en het welbevinden met docenten, het welbevinden met klasgenoten en de schoolprestaties als afhankelijke variabelen. Uit de resultaten bleek dat leerlingen die opgroeien bij een alleenstaande moeder minder welbevinden met docenten en welbevinden met klasgenoten ervaren dan leerlingen die opgroeien in een tweeoudergezin. Ook presteren leerlingen die opgroeien bij een alleenstaande moeder lager op het gebied van begrijpend lezen en wiskunde. Jongens en meisjes blijken verschillen significant van elkaar wat betreft het welbevinden met leerkrachten, het welbevinden met leerling en de schoolprestaties. Het moderatie-effect van geslacht bleek niet significant te zijn. Dit bevestigt deels wat in eerder onderzoek gevonden werd, en kan verklaard worden door de sociaal-economische status van een alleenstaande ouder. Vervolgonderzoek kan zich richten op de sociaal-economische status van de gezinnen met meer aandacht voor de gelijke representatie van de diverse gezinssamenstellingen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Timmermans, A.C.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 22 Mar 2023 15:49
Last Modified: 22 Mar 2023 15:49
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1839

Actions (login required)

View Item View Item