Javascript must be enabled for the correct page display

De relatie tussen steun vanuit klasgenoten en depressiviteit bij middelbare scholieren, en de rol van geslacht en leeftijd

Mulder, Sophie (2022) De relatie tussen steun vanuit klasgenoten en depressiviteit bij middelbare scholieren, en de rol van geslacht en leeftijd. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
SKMulder_S3385604_Masterthese .pdf

Download (268kB) | Preview

Abstract

In dit onderzoek is de relatie tussen steun vanuit klasgenoten en depressie onder middelbare scholieren en de rol van geslacht en leeftijd op deze relatie bestudeerd. De verwachting was dat meer steun vanuit klasgenoten geassocieerd is met minder depressie onder middelbare scholieren. Daarnaast werd verwacht dat het geslacht en de leeftijd van middelbare scholieren de relatie tussen steun vanuit klasgenoten en depressie modereert. Het onderzoek is uitgevoerd onder middelbare scholieren uit de scholengemeenschap van Zwolle. De data is verzameld door middel van een vragenlijst. De dataset bestaat uit 249 deelnemers. De hypotheses zijn getest door middel van lineaire regressieanalyses in SPSS. De relatie tussen steun vanuit klasgenoten en depressie is significant (b= -.007, p < .001, η2= .081). Het interactie-effect van geslacht en steun vanuit klasgenoten op depressie is niet significant (b= -.001, p= .848, η2= .00). Ook het interactie-effect van leeftijd en steun vanuit klasgenoten op depressie is niet significant (b= .002, p= .053, η2= .015). De conclusie is dat steun vanuit klasgenoten gerelateerd is aan depressie onder middelbare scholieren en deze relatie verschilt niet per geslacht of leeftijd. Vervolgonderzoek is nodig om de causale relatie tussen steun vanuit klasgenoten en depressie onder middelbare scholieren te toetsen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Vries, Y.A. de
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 16 Feb 2022 09:10
Last Modified: 16 Feb 2022 09:10
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/184

Actions (login required)

View Item View Item