Javascript must be enabled for the correct page display

Een kwantitatief onderzoek naar de implementatie van technologische hulpmiddelen op organisatieniveau

Spoelman, Femke (2023) Een kwantitatief onderzoek naar de implementatie van technologische hulpmiddelen op organisatieniveau. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
masterthese.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

Technologie is niet meer weg te denken uit de zorg, dit geldt ook binnen de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Effectieve implementatie van technologie vereist echter een zorgvuldige planning en gestructureerde aanpak (Wensing & Grol, 2017). Beïnvloedende factoren ook wel determinanten genoemd kunnen een belemmerende of bevorderende werking hebben op het implementatieproces op organisatieniveau (Stals, 2012). Deze beïnvloedende factoren zijn onder te verdelen in drie thema’s namelijk besluitvorming, samenstelling van de organisatie en randvoorwaarden (Stals, 2012).. Het doel van deze studie was inzicht krijgen in beïnvloedende determinanten in de implementatie van technologie op organisatieniveau voor mensen met een verstandelijke beperking binnen Koninklijke Visio. In dit onderzoek zijn 162 respondenten geïncludeerd. De data zijn op basis van een vragenlijst verkregen en geanalyseerd middels een regressieanalyse. Uit dit onderzoek kom naar voren dat naasten/verwanten in de besluitvorming ervaren dat zij onvoldoende kennis hebben om te kunnen beslissen over technologie voor hun familielid. Naarmate de leeftijd van naasten/verwanten toeneemt en/of bij hun familielid sprake is van een motorische beperking ervaren zij daarnaast minder betrokkenheid in de gezamenlijke besluitvorming. Wanneer er sprake is van een (Zeer) ernstige meervoudige beperking ((Z)EMB) ervaren naasten/verwanten daarentegen gemiddeld meer betrokkenheid. Zorgprofessionals van de afdeling onderwijs ervaren een positievere kijk op het formeel vastleggen van afspraken door het management over het gebruik van technologie dan binnen de overige afdelingen. Daarnaast zijn leeftijd en functie hierin belangrijke voorspellers. Eveneens komt naar voren dat zorgprofessionals die werkzaam zijn binnen de afdeling onderwijs meer steun ervaren vanuit hun manager/schoolleider dan binnen de andere afdelingen. Binnen het thema samenstelling van de organisatie geven zorgprofessionals die werkzaam zijn met cliënten met een licht verstandelijke beperking (LVB) vaker aan dat er voldoende personeel beschikbaar is om te werken met technologie. Zorgprofessionals die werken met mensen met een (Z)EMB zien vaak minder effecten van technologie bij hun cliënten. Binnen het thema randvoorwaarden staan zorgprofessionals die werkzaam zijn op de afdeling onderwijs en/of onderwijsmedewerker zijn en/of werken met mensen met een LVB gemiddeld positiever tegenover randvoorwaarden van technologie. Sleutelwoorden: technologie, implementatie, beïnvloedende determinanten, organisatieniveau, verstandelijke beperking

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Piekema, L. and Brug, A. ten
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 03 Apr 2023 07:45
Last Modified: 03 Apr 2023 07:45
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1870

Actions (login required)

View Item View Item