Javascript must be enabled for the correct page display

ADHD en Inhibitie Controle, een experimentele studie

Davids, Julia (2022) ADHD en Inhibitie Controle, een experimentele studie. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
bt21a Julia Davids fb 2 6 22.pdf

Download (332kB) | Preview

Abstract

Het doel van dit onderzoek is om bij studenten de relatie te onderzoeken tussen de mate van ADHD-symptomen en de mate van executieve functies, in het bijzonder inhibitie. Om dit te onderzoeken zijn bij 31 studenten aan de Rijksuniversiteit Groningen de CAARS en EFI zelfrapportage vragenlijsten afgenomen om de ADHD-symptomen en executieve functies in beeld te brengen. Vervolgens is een experimenteel onderzoek uitgevoerd waarbij de studenten de Dieren en Hart- en Bloem reactietijdtaken van Diamond – die executieve functies en in het bijzonder inhibitie meten – uitvoerden. De verwachtingen zijn dat (1) studenten met een grotere mate van ADHD-symptomen volgens de CAARS meer gebreken laten zien in inhibitie zoals gemeten met de EFI en dat (2) studenten met een grotere mate van ADHDsymptomen volgens de CAARS minder goed presteren volgens de inhibitiematen van de reactietijdtaken. De derde en laatste verwachting is dat (3) studenten met meer problemen in inhibitie gemeten met de EFI tevens meer problemen met inhibitie op de reactietijdtaken laten zien, dit wordt onderzocht ter validatie van de reactietijdtaken. De bevindingen in dit onderzoek zijn gedeeltelijk in lijn met de verwachtingen. Aan de ene kant hadden studenten met meer ADHD-symptomen meer gebreken in executieve functies. Aan de andere kant was de mate van ADHD-symptomen niet geassocieerd met inhibitie in de reactietijdtaken. Een slechter niveau van de executieve functie van impulscontrole was geassocieerd met een slechtere inhibitie op de reactietijdtaken. Door dit onderzoek zijn de beperkingen in inhibitie bij studenten met een grote mate van ADHD-symptomen beter in beeld gebracht wat bijdraagt aan de dimensionele benadering van ADHD. Trefwoorden: executieve functies, ADHD, Inhibitie

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Borger, N.A.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 04 Apr 2023 11:49
Last Modified: 04 Apr 2023 11:49
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1872

Actions (login required)

View Item View Item